Thursday, December 08, 2011

សោកនាដ​កម្ម​សាប​សូន្យ​នៃ​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត​«ចាម» - Champa historical tragedy

ចម្ប៉ា​ដែល​​ឃើញ​​នៅ​ក្នុង​ផែន​ទី​នេះ ​មិន​មាន​​ទៀត​ទេ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ។
លោក​តា ចាម សុទ្ធ នៅ​ខេត្ត​កំពង់ឆ្នាំង បង្ហាញ​កំណត់​ហេតុ​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​ចាម​។ សហ​ការី
Friday, 04 November 2011
Jean-Michel Filippi​
The Phnom Penh Post

អាណាចក្រ​ខ្មែរ (​សតវត្សរ៍​ទី​៩​ដល់​ទី​១៥) ពិត​ណាស់​មិន​បាន​រីក​ចម្រើន​តែ​ឯង​នោះ​ទេ​។ ប៉ុន្ដែ​ងាក​ទៅ​មើល​ផែន ទីប្រវត្ដិ​សាស្រ្ដ​នៅ​​តំបន់​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​វិញ វា​បាន​បង្ហាញ​ច្បាស់​សូម្បី​តែ​អ្នក​គ្មាន​ជំនាញ​ក៏​អាច​ដឹង​បាន​ថា រាជាណាចក្រ​ដ៏​រុង​រឿង​នេះ​បាន​ទាញ​យក​ប្រយោជន៍​ពី​ភាព​ច្របូល​ច្របល់​នៃ​ ភូមិសាស្រ្ដ នយោបាយ​តាំង​ពី​សតវត្សរ៍​ទី​១៣​។

នៅ​ពេល​នោះ​សូម្បី​តែ​ជន​ជាតិ​វៀត ណាម​ក៏​ពុំ​ទាន់​វាត​ទឹក​ដី​ឆ្ពោះ​ទៅ​កាន់​​ភាគ​ខាង​ត្បូង ហើយ​រដ្ឋ​របស់​ថៃ​ទើប​តែ​កកើត​ប៉ុណ្ណោះ​ ប៉ុន្ដែ​បាន​វិវត្ត​ខ្លួន​ជា​បន្ដ​បន្ទាប់​។

យ៉ាង​ណា​មិញ សភាព​ការណ៍​ប្រែ​ប្រួល​បាន​កើត​ឡើង​។ ក្នុង​ឆ្នាំ​១១៧៧​ ដោយ​មាន​ការ​ចង្អុល​បង្ហាញ​ពី​ទាហាន​ចិន​រត់​ចោល​ជួរ​ម្នាក់​ កង​សំពៅ​ចាម​បាន​វាយ​ប្រយុទ្ធ​តាម​ខ្សែ​ទឹក​ខាង​លើ​នៃ​ទន្លេ​មេគង្គ​និង​ពី ​ភ្នំពេញ​ ត្រង់​ទន្លេ​ចតុមុខ​។ ពួក​គេ​បាន​កាន់​កាប់​ក្រុង​អង្គរ​គួរ​ឲ្យ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​បំផុត​ ព្រម​ទាំង​បាន​ចូល​ឆក់​ប្លន់​ទ្រព្យ​សម្បត្ដិ​និង​បំផ្លិច​បំផ្លាញ​ទីក្រុង ផង​ដែរ​។


ពួក​គេ​បាន​ដក​ទ័ព​ទៅ​វិញ ចាប់​តាំង​ពី​១១៨១​ ស្ថិត​ក្រោម​ការ​គ្រប់​គ្រង​របស់​ព្រះ​មហាក្សត្រ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៧ កង​ទ័ព​ខ្មែរ​បាន​វាយ​ប្រយុទ្ធ​នឹង​រាជាណាចក្រ​ចម្ប៉ា ដែល​ក្រោយ​មក​បាន​ក្លាយ​ជា​រដ្ឋ​ចំណុះ​មួយ​របស់​អាណាចក្រ​ខ្មែរ​។

ជ័យ​ជម្នះ​របស់​ទាហាន ​គឺ​ជា​រឿង​មួយ​ ហើយ​ជ័យ​ជម្នះ​ខាង​ស្មារតី​ គឺជា​រឿង​មួយ​ទៀត​។ ប្រសិន​បើ​ទីតាំង​សំខាន់​ៗ​របស់​ប្រទេស​អាច​ត្រូវ​បាន​បំផ្លាញ​ទៅ​ហើយ​នោះ​ ពួក​គេ​នៅ​សល់​តែ​កម្លាំង​ស្មារតី​ប៉ុណ្ណោះ​។ ស្ថិត​ក្រោម​ការ​គ្រប់គ្រង​របស់​ស្នា​ព្រះហស្ត​ព្រះ​មហាក្សត្រ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី ​៧​ អាណាចក្រ​ខ្មែរ​ជា​ស្នូល​នៃ​ការ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​សាសនា​ចំពោះ​ប្រវត្ដិសាស្រ្ដ ​ខ្មែរ​ ខណៈ​ពេល​ដែល​សាសនា​ថ្មី​មួយ​ គឺ​ជា​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​និកាយ​មហា​យាន​បាន​ចូល​ខ្លួន​មក​ជំនួស​ព្រហ្មញ្ញ​ សាសនា​ ដែល​មិន​អាច​ទ្រទ្រង់​អាណាចក្រ​បាន​។

ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា​ នៅ​តែ​ប្រតិបតិ្ដ​បន្ដ​ ប៉ុន្ដែ​គ្រាន់​តែ​ជា​ចំណុះ​របស់​ពុទ្ធសាសនា​និកាយ​មហាយាន ឯ​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ដ​នៅ​តែ​ឈរ​បង្ហាញ​សម្រស់​ដ៏​ត្រកាល​របស់​ខ្លួន​។

តើ​ជន​ជាតិ​ចាម​ទាំង​នោះ​ជា​នរណា​ ដែល​អាច​រំខាន​ដល់​អាណាចក្រ​ដ៏​រឹង​មាំ​នោះ​បាន​?

ការ​ចាប់​ផ្ដើម​នៃ​ប្រវត្ដិសាស្រ្ដ​ដ៏​យូរ​លង់​ប្រសិន​បើ​យើង​ក្រឡេក​មើល​ ផែនទី​ឧបទ្វីប​ និង​ដែន​កោះ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍ (SEA) យើង​អាច​សម្គាល់​ឃើញ​មាន​ប្រទេស​មិន​ដល់​៩​ទេ​។ ព្រំ​ដែន​សីមា​រវាង​បណ្ដា​ប្រទេស​ទាំង​នោះ​ មិន​បាន​បញ្ជាក់​ប្រាប់​ពី​សមាស​ភាព​ភាសា​របស់​ជនជាតិ​ណា​មួយ​​នៅ​តំបន់​ អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​នោះ​ឡើយ​។ ស្ថាន​ការណ៍​កាន់​តែ​មាន​ភាព​ស្មុគ​ស្មាញ​ច្រើន​ឡើង​ៗ​អស់​រយៈ​ពេល​ជា​ច្រើន​ ​សតវត្សរ៍​។ សូម​ត្រឡប់​ទៅ​កាន់​សតវត្សរ៍​នៃ​យុគ​សម័យ​បុរេ (Common Era)។ ​ប្រទេស​ចិន ភូមា ឡាវ និង​ថៃ គឺជា​​ប្រទេស​ចំណូល​ថ្មី​ក្នុង​ទឹក​ដី​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​ ដែល​ជា​ទឹក​ដី​លំនៅ​ដ្ឋាន​ដ៏​ធំ​នៃ​ឧបទ្វីប​របស់​ក្រុម​ជនជាតិ​​ Austro-Asiatic (​ឬ​ក៏​ខ្មែរ​មន​)​។ នេះ​បញ្ជាក់​ថា ​ជនជាតិ​ខ្មែរ​និង​ក្រុម​ពាក់​ព័ន្ធ​ផ្សេង​ទៀត​ (​ដូច​ជា​មន គួយ បាណា ជាដើម​) គឺជា​ប្រជាជន​តាំង​លំនៅ​ដំបូង​គេ​បង្អស់​នៅ​ឧបទ្វីប​នេះ​។ យ៉ាង​ណា​មិញ វា​បាន​ប្រែ​ប្រួល​អស់​ហើយ​ ជាក់​ស្ដែង​តំបន់​ស្នូល​នៃ​ឧបទ្វីប​បច្ចុប្បន្ន​ស្ថិត​នៅ​ចំ​កណ្ដាល​ប្រទេស​ ​វៀតណាម ជា​ទី​ដែល​ក្រុម​ជន​ជាតិ​ប្រើ​ភាសា​ផ្សេង​ជា​អ្នក​កាន់​កាប់​។ ក្រុម​ទាំង​នោះ​មាន​ឈ្មោះ​ថា (Austronesian) ឬក៏​ (Malayo-Polynesian) ដែលមាន​ជន​ជាតិ​ចម្រុះ​សាសន៍​រស់​នៅ​ដូចជា ចារ៉ៃ (Jarai) រ៉េដ (Rhade) កូហូ (Koho) និង​ចាម (Cham)។​​ ពួក​គេ​និយាយ​ភាសា​ស្រដៀង​គ្នា​និង​គ្មាន​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ក្រុម​ ជនជាតិ​ Austro-Asiatic (​ឬក៏​ខ្មែរ​មន​)​​ទេ​។

វត្ដ​មាន​នេះ​ហាក់​ដូច​ជា​ផ្ទុយ​ស្រឡះ​ទាំង​ស្រុង​។ ភាសា​ (Austro-Asiatic) ឬក៏​ខ្មែរ​មន​ត្រូវ​បាន​ប្រើ​នៅ​លើ​​ឧបទ្វីប​ទាំង​មូល​ដែល​លើក​លែង​តែ​ជនជាតិ ​ម៉ាឡេ​ប៉ុណ្ណោះ​។ ដោយ​ឡែក​ភាសា​ (Austronesian) ត្រូវ​បាន​ប្រើ​នៅ​ក្នុង​តំបន់​ប៉ាស៊ីហ្វីក​ចាប់​ពី​កោះ​ Easter រហូត​ដល់​ម៉ាដាហ្គាស្កា (Madagascar) និង​ចាប់​ពី​បូណេអូ​ (Borneo) រហូត​ដល់​ប៉ាពូ (Papua)​។

ដូច្នេះ​តើ​មាន​ករណី​លើក​លែង​របស់​ជនជាតិ​ចាម​ផ្សេង​ទៀត​ទេ? ចម្លើយ​គឺ​ពិត​ និង​មិន​ពិត​ពីព្រោះ​បែលវូត (Bellwood) និង​ឌើហ្គូត (Thurgood) បាន​ឲ្យ​យើង​ដឹង​ថា​៖ «​ក្រុម​ជន​ជាតិ​និយាយ​ភាសា(Austronesian)បាន​មក​តាំង​លំនៅ​លើ​ឆ្នេរ​សមុទ្រ​ប្រទេស​វៀតណាម​តាំង​ពី​វា​ជា​ទឹក​ដី​កំណើត​ដំបូង​របស់​ជន​ជាតិ​ម៉ាឡាយ៉ា​ឬ​ក៏​អាច​ជា​ជន​ជាតិ​បូណេអូ មុន​គ្រិស្ដ​សករាជ​៦០០​។

ការ​ប្រែ​ក្លាយ​ពី​ក្រុម​កុល​សម្ព័ន្ធ​មក​ជា​រាជាណាចក្រ​ខណៈ​ពេល​ដែល​រាជាណា ចក្រ​នគរ​ភ្នំ​ ឬក៏​ហ្វូណនស្ថិត​ក្នុង​ (សតវត្សរ៍​ទី​១​ដល់​ទី​៧) ចំណេះ​ដឹង​របស់​យើង​ស្ដី​ពី​ប្រទេស​ចម្ប៉ា​បាន​មក​ពី​ប្រភព​ប្រទេស​ចិន​នៃ​ ដំណើរ​រឿង​ទីក្រុង​លីន យី​។

លីន យី ក៏​ត្រូវ​បាន​ជនជាតិ​ចាម​ហៅ​ថា អ៊ីដ្រាពូរ៉ា គឺជា​ក្សត្រ​បុរី​មួយ​ រួម​ជាមួយ​អាម៉ារ៉ាវ៉ាទី (Amaravati) វីចាយា (Vijaya) គោធើរ៉ា (Kauthera) និង​ផានឌូរ៉ាង​ហ្គា (Panduranga) ដែល​លាត​សន្ធឹង​ពី​ភាគ​ខាង​ជើង​អណ្ណាម (កណ្ដាល​ប្រទេស​វៀត​ណាម​) រហូត​ដល់​ភាគ​ខាង​ជើង​តំបន់​ Cochinchina (​ភាគ​ខាង​ត្បូង​នៃ​ប្រទេស​វៀត​ណាម​)។

ក្សត្រ​បុរី​ទាំង​អស់​នេះ គឺជា​បណ្ដា​រដ្ឋ​របស់​ឥណ្ឌា​ ហើយ​ប្រតិបត្ដិ​សិល្បៈ​ វប្បធម៌​ និង​សាសនា​ឥណ្ឌា (​ព្រហ្មញ្ញ សាសនា ហើយ​ក្រោយ​មក​ព្រះ​ពុទ្ធ សាសនា​) ព្រម​ទាំង​ភាសា​ផង​ដែរ​។ ភាសា​ចាម​ មាន​ដើម​កំណើត​ដូច​គ្នា​នឹង​ភាសា​ខ្មែរ​ និង​មន​ដែរ​។

នៅ​សតវត្សរ៍​ទី​៥ ប្រទេស​ចម្ប៉ា (​លីន យី​) មាន​កម្លាំង​គ្រប់​គ្រាន់​ដើម្បី​វាយ​រំលំ​និគម​ជន​វៀតណាម​ ដែល​បច្ចុប្បន្ន​គឺនៅ​វៀតណាម​ភាគ​ខាង​ជើង​ជាមួយ​នឹង​សំពៅ​ចម្បាំង​រាប់​រយ​ គ្រឿង​។

អតីត​រាជាណាចក្រ​ចម្ប៉ា អាច​ត្រូវ​បាន​សិក្សា​ច្បាស់​ណាស់​តាម​រយៈ​សំណល់​សិល្បៈ​របស់​ខ្លួន​ចាប់​ពី ​សតវត្សរ៍​៥​ដល់​ទី​១៥​។ យើង​នៅ​តែ​ពេញ​ចិត្ដ​នឹង​ប្រាសាទ​ពូណាហ្គា(Po Nagar) ក្បែរ​កំពង់ផែ​ញ៉ាត្រាង​ឬ​ក៏​តំបន់​ប្រាសាទ​ពូ ក្លោង ហ្គារ៉ៃ (Po Klaung Garai) ក្បែរ​ទីក្រុង​ផាន​រ៉ាង ប្រទេស​វៀតណាម​។ ខណៈ​ពេល​ដែល​ឆ្នេរ​នោះ​ ត្រូវ​បាន​គ្រាប់​បែក​ទម្លាក់​បំផ្លិច​បំផ្លាញ​អំឡុង​សម័យ​សង្គ្រាម​វៀតណាម​ យើង​តែង​តែ​ខិត​ខំ​ស្វែង​យល់​ពី​គំនូរ​និង​រូបភាព​ចាស់​ៗ​ដែល​ថត​ដោយ​ក្រុម​ អ្នក​ប្រាជ្ញ​បារាំង​ជាន់​ដើម​ ដែល​បាន​មក​សិក្សា​ពី​ជីវិត​រស់​នៅ​របស់​ជនជាតិ​ចាម​។

ចម្លាក់​ថ្ម​របស់​ចាម​អាច​នៅ​តែ​ជា​ទី​ចាប់​អារម្មណ៍​ចំពោះ​សារមន្ទីរ​រូប​ចម្លាក់​ចាម​ក្នុង​ទីក្រុង​ដាណាង​ ប្រទេស​វៀតណាម ឬ​ក៏​សារមន្ទីរ​ Guimet ក្នុង​ក្រុង​ប៉ារីស​។

រូប​ចម្លាក់​ដ៏​ស្រស់​ស្អាត​ទាំង​នោះ ជា​ចម្លាក់​ផុស ​ និង​​ចម្លាក់​រូប​ដ៏​វិសេស​វិសាល​បំផុត​នៅ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​នៅ​តែ​មាន​វត្ដមាន​ ដើម្បី​បង្ហាញ​ពី​ភាព​រុង​រឿង​នៃ​ការ​រស់​នៅ​របស់​ជនជាតិ​ចាម​។ ចាប់​ពី​ចារឹក​សិល្បៈ​ ក្នុង​តំបន់​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​ ស្នាដៃ​ឯក​របស់​ជនជាតិ​ចាម​ទាំង​នោះ មាន​តែ​ចម្លាក់​ខ្មែរ​ក្នុង​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ក្នុង​ក្រុង​​ភ្នំពេញ​ប៉ុណ្ណោះ ទើប​អាច​ប្រៀប​ធៀប​បាន​។

រាជា​ណាចក្រ​រលំ​រលាយ​បច្ចុប្បន្ន​ជនជាតិ​ចាម​ជាង​៨​ម៉ឺន​នាក់​នៅ​តែ​រស់​នៅ​កណ្ដាល​ប្រទេស​វៀតណាម ​។ ចំពោះ​ការ​រស់​នៅ​ប្រមូល​ផ្ដុំ​ដ៏​ធំ​នេះ ពួក​គេ​នៅ​តែ​និយាយ​ភាសា​ចាម​ នៅ​តែ​​គោរព​បូជា​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា​ដដែល ប៉ុន្ដែ​រាជាណាចក្រ​ដ៏​រុង​រឿង​របស់​ពួក​គេ​សព្វ​ថ្ងៃ បាន​រលាយ​សាប​សូន្យ​ហើយ​។ ពួក​គេ គឺជា​ប្រជាជន​ដែល​នៅ​សេស​សល់​ពី​រាជា​ណាចក្រ​ដ៏​អស្ចារ្យ​ដែល​បាន​ប្រឈម​មុខ​យ៉ាង​ស្វិត​ស្វាញ​ជាមួយ​នឹង​វៀតណាម​រយៈ​ពេល​១០០០​ឆ្នាំ​។

ប្រវត្ដិ​សាស្រ្ដ​របស់​រាជាណាចក្រ​ចម្ប៉ា អាច​ត្រូវ​បាន​ស្វែង​យល់​តាម​រយៈ​ការ​វាយ​ប្រយុទ្ធ​វាត​ទី​របស់​វៀតណាម​ទៅ​ កាន់​ភាគ​ខាង​ត្បូង​ (Nam Tien)។

ក្នុង​យុគសម័យ​បុរេ​ប្រវត្ដិ​ រដ្ឋ​ទី​១​របស់​វៀតណាម បាន​ឈាន​ដល់​ភាព​រុង​រឿង​តាម​រយៈ​ការ​ជីក​បើក​ច្រាំង​ទន្លេ​ក្រហម​។

កង​ទ័ព​វៀតណាម​ផ្ដួល​កង​ទ័ព​ចិន​នៅ​គ្រិស្ដសករាជ​ ៩៣៨​ ហើយ​នេះ​ក៏​ជា​ការ​បញ្ចប់​ការ​គ្រប់​គ្រង​រយៈ​ពេល​១០០០​ឆ្នាំ​របស់​ចិន​ផង​ ដែរ​។ ចាប់​ពី​ពេល​នោះ​មក រដ្ឋ​ឯក​រាជ្យ​ថ្មី​មួយ​របស់​វៀតណាម​ អាច​បន្ដ​យុទ្ធនាការ​ឆ្ពោះ​ទៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​របស់​ខ្លួន(Nam Tien) ដែល​ពេល​នោះ​ហើយ​វា​ជា​សុបិន​ដ៏​អាក្រក់​នៃ​ប្រវត្ដិ​សាស្រ្ដ​របស់​ចាម​។

ចម្បាំង​សម័យ​បុរាណ​ក្នុង​តំបន់​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​ ជាទូទៅ​មាន​បំណង​ច្បាំង​ដណ្ដើម​និង​គ្រប់គ្រង​និគមជន​​តូច​ៗ​ដែល​រស់​នៅ​ រប៉ាត់​រប៉ាយ​ ដោយ​ពួក​គេ​ចេះ​ប្រើ​ជំនាញ​បញ្ចូល​ទឹក​ក្នុង​ស្រែ​ សិល្បៈ ​និង​ទេព​កោសល្យ​ផ្សេង​ៗ​។ ទាំង​អស់​នេះ គ្មាន​នៅ​ក្នុង​គោល​ដៅ​ឆ្ពោះ​ទៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​របស់​វៀតណាម​ទេ​។

ការ​វាត​ទឹក​ដី​ឆ្ពោះ​ទៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​របស់​វៀតណាម​នេះ គោល​បំណង​ចង់​ក្ដោប​ក្ដាប់​ជនជាតិ​ទាំង​អស់​។ ដំណើរ​ការ​នេះ​ត្រូវ​បាន​កំណត់​យ៉ាង​ច្បាស់​ដោយ (Léopold Cadière) ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩១១​។ នៅ​ពេល​ដែល​ពួក​គេ​អាច​ធ្វើ​ទៅ​រួច​ ពួក​គេ​នឹង​បណ្ដេញ​ជនជាតិ​ដើម​ចេញ មិន​ថា​ត្រូវ​ប្រើ​វិធី​សាស្រ្ដ​សន្ដិភាព ​ដោយ​ពួក​គេ​ត្រូវ​យក​ដី​ទាំង​នោះ​ សម្អាត​ដី​ឲ្យ​ស្អាត​និង​ដាំ​ដើម​ឫស្សី​។ វាជា​របង​ដែល​បន្សល់​ទុក​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ ពោល​គឺ​នៅ​ជុំវិញ​ឧទ្យាន​អណ្ណាម និង​ភូមិដ្ឋាន​ជា​ច្រើន​ទៀត​​ ហើយ​ពួក​គេ​ក៏​ត្រូវ​ប្រើ​អំពើ​ហិង្សា​និង​វាយ​​បណ្ដេញ​ជនជាតិ​ចាម​ ដោយ​បំផ្លិច​បំផ្លាញ​ប្រាសាទ​របស់​ពួក​គេ​និង​រំលំ​រូប​សំណាក់​ផង​ដែរ​។

សរុប​មក​លែង​មាន​ទី​ជម្រក​សម្រាប់​ជនជាតិ​ចាម​ទៀត​ហើយ​។

ក្នុង​ឆ្នាំ ១៤៧១​ វីចាយា​ចា​ទីក្រុង​ចាម​ ត្រូវ​បាន​ត្រួត​ត្រា​ដោយ​វៀតណាម​។ ដូច្នេះ​វា​នៅ​មិន​ទាន់​បញ្ចប់​រាជា​ណា​ចក្រ​ចម្ប៉ា​ទាំង​ស្រុង​នោះ​ទេ​ ដែល​ក្លាយ​ជា​សម្ព័ន្ធ​ក្សត្រ​បុរី​ជា​ជាង​រដ្ឋ​បង្រួប​បង្រួម​។ យោង​តាម​អ្នក​ប្រាជ្ញា​ជនជាតិ​ចាម​ម្នាក់​ឈ្មោះ​ ផូ ដាម៉ា (Po Dharma) បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា រដ្ឋ​ចាម​ដ៏​ស្រស់​បំព្រង​មួយ​នៅ​តែ​មាន​ឈ្មោះ​របស់​ខ្លួន​ក្នុង​ភាគ​ខាង​ ត្បូង​រហូត​ឆ្នាំ​១៨៣៥​។

ស្រប​ពេល​នឹង​ការ​វាយ​វាត​យក​ទឹក​ដី​ឆ្ពោះ​ទៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​របស់​វៀតណាម ជន​ជាតិ​បាន​នាំ​រត់ភៀស​ខ្លួន​ទៅ​បរទេស​ ទៅកាន់​កោះ​ហៃណាន់ ឧបទ្វីប​ម៉ាឡេ​និង​កោះ​ស៊ូម៉ាត្រា និង​ប្រទេស​កម្ពុជា​។

បុរេ​ប្រវត្ដិ​របស់​ចាម​នៅ​កម្ពុជា​រឹត​តែ​មិន​ច្បាស់​ទៀត​។ ចាប់​ផ្ដើម​ពី​សំណួរ​ដែល​ថា តើ​ចាម​ មូស្លីម​ មាន​វត្ដមាន​នៅ​​ពេល​ពួក​គេ​ភៀស​ខ្លួន​មក​កាន់​កម្ពុជា​ដែរ​ឬទេ? ក្រុម​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ បាន​គូស​បញ្ជាក់​ថា ចម្ប៉ា​មាន​ទំនាក់​ទំនង​ជាមួយ​ពិភព​មូស្លីម​កាល​ពី​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​៩។

ចាម​មូស្លីម​មួយ​ក្រុម​នៅ​តែ​កំពុង​រស់​នៅ​វៀត​ណាម​កណ្តាល​ ថ្វី​បើ​ពួក​គេ​ជា​ជន​ជាតិ​ភាគ​តិច​ក៏​ដោយ​ ក៏​ជន​ជាតិ​ភាគ​តិច​ទាំង​នេះ​នៅ​តែ​កាន់​សាសនា​ហិណ្ឌូ។ បន្ទាប់​មក​វា​គួរ​ឲ្យ​សរសើរ​ដែល​ថា ​មុន​នឹង​ជ្រកកោន​នៅ​កម្ពុជា ចាម​មួយ​ចំនួន​​ បាន​ប្តូរ​ទៅ​ជា​អ៊ិស្លាម​រួច​ទៅ​ហើយ​។ សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ការ​ពិត​ដែល​ថា ចាម​កម្ពុជា​ទាំង​អស់​ ជា​មូស្លីម​នាំ​ឲ្យ​បញ្ញវន្ត​ភាគ​ច្រើន​ ​សន្និដ្ឋាន​ថា ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​របស់​ចាម​ភាគ​ច្រើន​ ពិត​ជា​កើត​មាន​នៅ​កម្ពុជា​។ ជ្វា ជា​ពល​រដ្ឋ​មូស្លីម​ភាគ​ច្រើន​ កំពុង​តែ​រស់​នៅ​កម្ពុជា​កាល​ពី​សតវត្សរ៍​ទី​១៥។ គេ​មិន​ដឹង​​ច្បាស់​ពី​ប្រភព​ដើម​របស់​ពួក​គេ​នៅ​ឡើយ​ទេ​រហូត​មក​ដល់​​សព្វ​ ថ្ងៃ​នេះ ដែល​ពួក​គេ ទាំង​អស់​និយាយ​ភាសា​ខ្មែរ ហើយ​មិន​មាន​ភាសា​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ទេ​។ វា​ប្រហែល​ជា​មាន​ទំនាក់​ទំនង​ដែល​ថា ចាម បាន​ប្តូរ​ទៅ​ជា​អ៊ិស្លាម​។

ចាម ត្រូវ​បាន​ផ្តល់​ងារ​ដោយ​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​សម័យ​ឧដុង្គ (​១៦០១-១៨៦៥) និង​ទឹក​ដី​ដើម្បី​តាំង​ទី​លំនៅ​។

បន្ទាប់​ពី​ការ​ដួល​រំលំ​របស់​ Vijaya មក ​ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ទីលំ​នៅ​ធំ​ៗ​មិន​លើស​ពី​បី​ទេ​នៅ​កម្ពុជា ដែល​គេ​បាន​ធ្វើ​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៦៩២,​១៧៩៦ និង​១៨៣០ ហើយ​នៅ​ឆ្នាំ​១៨៣៥ ពួក​គេ​នីមួយ​ៗ ស្រដៀង​គ្នា​ទៅ​នឹង​ជន​ជាតិ​វៀត​ណាម​ ដែល​គេ​បង្ខំ​ឲ្យ​ទៅ​រស់​នៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​។

ដូច​ដែល​ពួក​គេ​និយាយ​ថា បន្ទាប់​មក​ចាម ​ដែល​បាត់​បង់​ប្រទេស​កំពុង​តែ​រស់​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​របស់​អ្នក​ផ្សេង​។

រឿង​នេះ​មិន​មាន​ន័យ​ថា ពួក​គេ​បោះបង់​ចោល​រដ្ឋ​ផ្ទាល់​របស់​ពួក​គេ​​ ដូច​ដែល​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត​របស់​ពួក​គេមាន​​នៅ​កម្ពុជា ​ជា​មួយ​នឹង​ការ​ប៉ុន​ប៉ង​ជា​ច្រើន​ដើម្បី​បង្កើត​រដ្ឋ​ចាម​មួយ​។ ការ​ប៉ុន​ប៉ង​​អាយុ​ខ្លី​ទាំង​នេះ​លើក​ចុង​ក្រោយបាន​ធ្វើ​ឡើង​ក្នុង​អំឡុង​ នៃ​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​អង្គ ឌួង (១៨៤៧-​១៨៦០​) ហើយ​ត្រូវ​បាន​គេ​បង្ក្រាប​យ៉ាង​ចាស់​ដៃ​។

សម័យ​ទំនើប​គឺ​នៅ​ពេល​ដែល​រដ្ឋ​អាណា​ព្យាបាល​បារាំង​«​១៨៦៣-១៩៥៣) ​ដែល​​ការ​សិក្សា​ចាម​សម័យ​ទំនើប ត្រូវ​ត្រួស​ត្រាយ​នៅ​វៀត​ណាម និង​នៅ​កម្ពុជា​ដោយ​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ដូច​ជាលោក​ Aymonier និង​លោក​ Cabaton ដែល​ពួក​គេ​ក៏​ជា​អ្នក​រដ្ឋ​បាល​ផង​ដែរ​​។ រដ្ឋ​អាណាព្យាបាល​បារាំង ​ក៏​បាន​សង្កត់​ធ្ងន់​ពី​ការ​ចាប់​ផ្តើម​របស់​ចាម​នៅ​កម្ពុជា ដែល​មិន​បាន​ចាប់​អារម្មណ៍​លើ​ការ​បញ្ជូន​កូន​ឲ្យ​ទៅ​រៀន​សាលា​បារាំង​។ ប្រព័ន្ធ​អប់​រំ​បារាំង ជា​ទូទៅ​ត្រូវ​បាន​គេ​មើល​ឃើញ​ថា​ជា​ការ​គំរាម​កំហែង​ដល់​អត្ត​សញ្ញាណ​ មូស្លីម​។ ដោយ​មិន​មាន​សញ្ញា​បត្រ​គ្រប់​គ្រាន់​ ចាម មិន​អាច​ចូល​រួម​ក្នុង​ជីវិត​នយោបាយ និង​កិច្ច​ការ​រដ្ឋ​បាន​ទេ​។

សម័យ​សីហនុ (១៩៥៥-១៩៧០) បាន​កំណត់​និយម​ន័យ​ឥរិយាបថ​ថ្មី​មួយ​ចំពោះ​ចាម​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ហៅ​ថា​« ខ្មែរ​អ៊ិស្លាម​»​។ ការ​ពាក់​ព័ន្ធ​នៅ​ក្នុង​រឿង​នេះ លោក William Collins បាន​ដឹង​ច្បាស់​អំពី​ពេល​ដែល​លោក​បាន​សរសេរ​ថា​«​នរណា​ដែល​ប្រើ​ពាក្យ​ថា​«​ខ្មែរ​អ៊ិស្លាម​» ដឹង​ថា សហគមន៍​ចាម-ម៉ាឡេ មាន​លក្ខណៈ​ខុស​ប្លែក​ខាង​ជាតិ​សាសន៍​ពី​ខ្មែរ​។ ពួក​គេ និយាយ​ភាសា​ជា​ច្រើន​ដែល​មានទំនាក់​ទំនង​នឹង​ម៉ាឡេ ពួក​គេ​បាន​សម្លឹង​មើល​បរទេស​សម្រាប់​ស្រុក​កំណើត​ដូន​តា​របស់​ពួក​គេ​។ ពួក​គេ​នៅ​តែ​រក្សា​អត្ត​សញ្ញាណ​តែ​មួយ​គត់​របស់​ពួក​គេ​ ដាច់​ដោយ​ឡែក​ពី​ខ្មែរ​ ​ដោយ​អះ​អាង​ថា អ៊ិស្លាម​ ដែល​ហាម​មិន​ឲ្យ​រៀប​ការ​ជា​មួយ​នឹង​អ្នក​ដែល​មិន​មែន​មូស្លីម​។ ការ​បំបែក​នេះ ត្រូវ​បាន​ពង្រឹង​ដោយ​ការ​អនុវត្ត​ខាង​សាសនា​ដែល​ផ្ទុយ​ស្រឡះ​ជា​មួយ​នឹង ​អ្នក​ដែល​រស់​នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​។ ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត ភាព​ខុស​ប្លែក​គ្នា​​ដែល​ពិបាក​នឹង​កែ​​ប្រែ ត្រូវ​បញ្ជាក់​ដោយ​អ៊ិស្លាម​ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​លាយ​ឡំ​ទៅ​នឹង​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ក្លាយ​ជា​រឿង​មិន​អាច​ធ្វើ​ទៅ​ បាន​ ដែល​លើក​ឡើង​ថា ​ពាក្យ​ថា​«​ខ្មែរ​អ៊ិស្លាម»​ចង្អុល​ទៅ​រក​លក្ខណ​ពិសេស​មួយ​របស់​ប្រទេស​ កម្ពុជា​ ដែល​រួម​មាន​មូស្លីម ក្នុង​ចំណោម​ពល​រដ្ឋ​ផ្សេងៗ​របស់​ខ្លួន​»​។

សាធារណ​រដ្ឋ​ខ្មែរ​ (១៩៧០-១៩៧៥​)ជា​ការ​លេច​ឡើង​នូវ​ទស្សន​ភូមិសាស្រ្ត​នយោបាយ​ថ្មី​មួយ​ដែល​ ក្នុង​នោះ​ចាម មាន​តួនាទី​គួរ​ឲ្យ​កត់​សម្គាល់​​។

នៅ​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៤០ អាជ្ញាធរ​បារាំង បាន​សន្យា​ថា​ នឹង​ផ្តល់​ស្វ័យ​ភាព​ទៅ​ឲ្យ​ក្រុម​ជន​ជាតិ​ភាគ​តិច​«​ម៉ុង​តាញ៉ា» ដែល​កំពុង​តែ​រស់​នៅ​​តំបន់​ខ្ពស់​រាប​វៀត​ណាម​ ​ដែល​មាន​ផែន​ការ​ឯក​រាជ្យ​ស្ងាត់​ៗ​។ ក្នុង​ករណី​មួយ​បែប​នេះ អ្វី​ដែល​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​វៀត​ណាម បាន​បញ្ចប់​ដោយ​ការ​បរាជ័យ​របស់​លោក Dien Bien Phu ដែល​ផែន​ការ​ទាំងនេះ មិន​ត្រូវ​បាន​គេ​គោរព​ទេ​។

គំនិត​បែប​នេះ ត្រូវ​បាន​សើរើ​ដោយ​រណសិរ្ស​បង្រួប​បង្រួម​សម្រាប់​ការ​រំដោះ​ពូជ​សាសន៍​ដែល ​ត្រូវ​បាន​គេ​ជិះ​ជាន់​​(FULRO)​។ ដោយ​បាន​ប្រសូត​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៦៤​​ ជា​មួយ​នឹង​ការ​គាំទ្រ​ពី​ទាហាន ពិសេស​របស់​អាមេរិក​ FULRO បាន​និង​កំពុង​​ដើរ​តួ​ជាង​១០​ឆ្នាំ​ជា​​ផ្នែក​មួយ​នៃ​កង​ទ័ពពិត​ប្រាកដ​ សម្រាប់​ជន​ជាតិ​វៀតណាម​ភាគ​តិច​​ខាង​ត្បូង​​។ FULRO ជា​ធាតុ​ផ្សំ​ខាង​មនោគម​វិជ្ជា​ពិត​ប្រាកដ​មួយ​ជា​មួយ​នឹង​ការ​ទាម​ទារ សម្រាប់​ស្វ័យ​ភាព​ ឬ​​ឯក​រាជ្យ​ ព្រំដែន​ថ្មី​។

សាធារណ​រដ្ឋ​ខ្មែរ បាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​ចាប់​អារម្មណ៍​ពិត​ប្រាកដ​មួយ​នៅ​ក្នុង FULRO តាម​រយៈ​ក្រុម​មន្រ្តី​ចាម​ជាន់​ខ្ពស់​របស់​លោក​ ហើយ​ជា​ពិសេស​គឺ​លោក​ឧត្តម​សេនីយ៍ Les Kosem​។ លោក​ត្រូវ​បាន​គេ​ស្គាល់​នៅ​ពេល​ធ្វើ​សង្គ្រាម​​ ថា​​ជា​ Po Nagar ​ដែល​តួ​អង្គ​ឆ្នើម​រូប​នេះ ក៏​បាន​ល្បី​ឈ្មោះ​តាម​រយៈ​ការ​បង្កើត​រណ​សិរ្ស​រំដោះ​ចម្ប៉ា (CLF) ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៥០​។ លោក ក៏​ជា​ឥស្សរ​ជន​សំខាន់​ម្នាក់​នៅ​ក្នុង​ FULRO និង​នៅ​ក្នុង​ការ​បង្កើត​ទំនាក់​​ទំនង​ផ្លូវ​ការ​រវាង​សាធារណ​រដ្ឋ​ខ្មែរ និង​អ្នក​ជាតិ​និយម​ចាម​។ សម្រាប់​លោក ជម្លោះ​ឥណ្ឌូ​ចិន​លើក​ទី​ពីរ ជា​ឱកាស​ប្រកប​ដោយ​ឧត្តម​គតិ​ដើម្បី​បង្កើត​ឡើង​វិញ​នូវ​រដ្ឋ​​ចាម​មួយ ហើយ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៧១ គណៈ​ប្រតិ​ភូ​ចាម​មួយ​ក្រុម​ដែល​តំណាង​ឲ្យ​រដ្ឋ​ចាម​ដែល​គេ​អះ​អាង​ថ្មី​ៗ​ នេះ ត្រូវ​បាន​គេ​ស្វាគមន៍​នៅ​រាជ​ធានី​ភ្នំ​ពេញ។ នៅ​ពេល​​នោះ​ផែន​ទី​សាធារណ​រដ្ឋ​ខ្មែរ ត្រូវ​បាន​គេ​គូស​​ជា​មួយ​នឹង​ព្រំ​ដែន​ថ្មី​មួយ​រវាង​កម្ពុជា​ដែល​រួម​មាន​ ​ Cochin-china និង​ចម្ប៉ា​ផង​ដែរ​។

ការ​ប៉ុន​ប៉ង​ចុង​ក្រោយ​ដើម្បី​ឲ្យ​ចាម​រស់​ឡើង​វិញ​ គឺ​មាន​អាយុ​ខ្លី​។ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៧ ​ខែ​មេសា ឆ្នាំ​១៩៧៥ ខ្មែរ​ក្រហម បាន​ចូល​ក្នុង​រាជ​ធានី​ភ្នំ​ពេញ​ ហើយ​របប​៣​ឆ្នាំ ៨ខែ និង​២០​ថ្ងៃ​ ដែល​បន្ទាប់​មក​ដាក់​ជា​របប​កម្ពុជា​ប្រជា​ធិបតេយ្យ​វិញ ក៏​ស្ថិត​ក្នុង​ចំណោម​សោក​នាដ​កម្ម​រន្ធត់​បំផុត​នៅ​សតវត្សរ៍​ទី​២០​។

ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ជាង​២​លាន​នាក់ បាន​បាត់បង់​ជីវិត​ដោយ​សារ​តែ​ការ​អត់​ឃ្លាន​ ការ​គ្មាន​ថ្នាំ​សង្កូវ​ និង​ការ​ប្រហារ​ជីវិត​។ យោង​តាម​លោក Craig Etcheson ឲ្យ​ដឹង​ថា ការ​ប្រហារ​ជីវិត​ត្រូវ​បាន​គេ​ជឿ​ថា មាន​​ពី​៣០​ទៅ​៥០​ភាគ​រយ​នៃ​ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​។

ខ្មែរ​ក្រហម បាន​សម្លាប់​ចាម​ប្រមាណ​១២៥​ពាន់​នាក់​ដែល​ស្មើ​នឹង​ពាក់​កណ្តាល​នៃ​ចាម​ ទូទាំង​ប្រទេស​កម្ពុជា​។ ភាគ​ច្រើន​នៃ​បញ្ញ​វន្ត បាន​យល់​ស្រប​លើ​ការ​ពិត​ទាំង​នេះ​។ អ្វី​ដែល​ជា​ប្រធាន​បទ​នៃ​ការ​ខ្វែង​គំនិត​គ្នា​គឺ​នៅ​ក្នុង​ការ​វិភាគ​ពី មូលហេតុ​របស់​ក្រុម​ជន​ដៃដល់​។ តើ​ចាម​ត្រូវ​បាន​គេ​កំណត់​ជា​គោល​ដៅ​ពិសេស​ថា​ជា​ក្រុម​សាសនា ឬ​ក្រុម​ជន​ជាតិ​ភាគ​តិច​ដើម្បី​បង្កើត​ភាព​ដូច​គ្នា​ខាង​ជនជាតិ​ឬ​ទេ​?​ ក្នុង​ករណី​មួយ​បែប​នេះ ​ដែល​កម្ពុជា​ប្រជាធិបតេយ្យ​(DK) អាច​ត្រូវ​បាន​គេ​ចោទ​ប្រកាន់​ថា បាន​ប្រព្រឹត្ត​​អំពើ​ប្រល័យ​ពូជ​សាសន៍​។ ការ​បក​ស្រាយ​ទី​ពីរ​គឺ​ថា DK ​បាន​ឲ្យ​មាន​ក្តី​រន្ធត់​ដល់​ពួក​កុម្មុយ​និស្ត​ និង​ថា ចាម​ មិន​អាច​ទទួល​ផល​វិបាក​ច្រើន​ជាង​ពល​រដ្ឋ​កម្ពុជា​ផ្សេង​ៗ​ទៀត​។​ របៀប​របប​រស់​នៅ​របស់​ចាម ត្រូវ​បាន​គេ​កំណត់​គោល​ដៅ​ ព្រោះ​ត្រូវ​បាន​គេ​មើល​ឃើញ​ថា​ជា​បដិវត្ត​តប​វិញ​ អ៊ិស្លាម​បាន​ចូល​ប្រភេទ​សាសនា​ប្រតិកិរិយា​ ហើយ​ទំនាក់​ទំនង​នៃ​សាមគ្គី​ភាព​នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​ចាម ត្រូវ​បាន​ស្វែង​យល់​ដោយ​ DK កាល​ពី​ដើម​ឆ្នាំ​១៩៧៣ ថា​ជា​ការ​គំរាម​កំហែង​មួយ​ដល់​របៀប​របប​ថ្មី​មួយ​ដែល​ខ្លួន​ចង់​អនុវត្ត​។

សាធារណ​រដ្ឋ​ប្រជា​មានិត​កម្ពុជា (PRK) ដែល​កើត​ឡើង​បន្ទាប់​ពី​ DK ​ក្រោយ​ការ​ធ្វើ​អន្តរាគមន៍​ពី​វៀតណាម​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៧៨-១៩៧៩ បាន​ប្រព្រឹត្ត​លើ សហគមន៍​ចាម​ ជា​មួយ​នឹង​ការ​ត្រា​ប្រណី​ពិសេស​។ ការ​ផ្តោត​លើ​ទុក្ខ​សោក​របស់​ចាម​ក្នុង​អំឡុង DK ត្រូវ​ប្រើ​ប្រាស់​ដោយ PRK ដើម្បី​សង្កត់​ធ្ងន់​ពី​ភាព​ការ​ខ្វែង​គំនិត​គ្នា​រវាង​របប​សង្គម​និយម​«​ពិត ​ប្រាកដ»​ពី​ដំណោះ​ស្រាយ​DK រ៉ាឌីកាល់ ទៅ​រក​សង្គម​និយម​។ យោង​តាម​អត្ថបទ​ “L’Islam au Kampuchéa” ដែល​គេ​បាន​បោះ​ពុម្ព​ផ្សាយ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៨៧​ ចាម នឹង​បាត់​ស្រមោល​ទាំង​ស្រុង​ ប្រសិន​បើ​ DK មិន​ត្រូវ​បាន​គេ​​ផ្តួល​រំលំ​។

ឥឡូវ​នេះ​មាន​ប្រជា​ជនចាម​៣០​ម៉ឺន​នាក់​នៅកម្ពុជា​ដែល​ប្រហែល​ស្មើ​នឹង​៧០​ភាគ​រយ​នៃ​ពលរដ្ឋ​មូស្លីម​កម្ពុជា​ទាំង​អស់​។

អត្ត​សញ្ញាណ​ចាម​នៅ​កម្ពុជា​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន​ថ្វី​បើ​មាន​ចាម​ជា​ច្រើន​ ក្រុម​ និង​សមាគម​វប្បធម៌​ជា​ច្រើន​នៅ​បរទេស​ដែល​ទាម​ទារ​ទឹក​ដី​ចាម​ពី​ដូន​តា​​ នៅ​វៀត​ណាម សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​នៅ​កម្ពុជា​ លែង​មាន​ក្តី​សង្ឃឹម​​អំពី​ទឹក​ដី​ចម្ប៉ា​ជា​ភូមិ​សាស្រ្ត​មួយ​ ឬ​រដ្ឋ​ចាម​ទៀត​ហើយ​។

ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​អត្ត​សញ្ញាណ​ចាម នៅ​តែ​ជា​បញ្ហា​ចម្រូង​ចម្រាស​នៅ​កម្ពុជា​។ របៀប​ដែល​ចាម​កាន់​សាសនា​អ៊ិស្លាម ជា​គំរូ​គួរ​ឲ្យ​ចាប់​អារម្មណ៍​ជា​ខ្លាំង​។ អ៊ិស្លាម​ក្នុង​ចំណោម​ពល​រដ្ឋ​ចាម អាច​ត្រូវ​បាន​គេ​បែង​ចែក​ជា​ពីរ​ក្រុម​។ មួយ​ជា​ចាម​សុទ្ធ ដែល​មាន​១០​ភាគ​រយ​នៃ​ពល​រដ្ឋ​ចាម គឺ​ស្មើ​នឹង​៣​ម៉ឺន​នាក់​ ដែល​រស់​នៅ​ខេត្ត​កំពង់​ឆ្នាំង ពោធិ៍​សាត់ និង​ខេត្ត​បាត់​ដំបង​។ ចាមសុទ្ធ ជា​របៀប​មួយ​ដែល​​ពួក​គេ​ហៅ​ខ្លួន​ឯង​ព្រោះ​ពួក​គេ ត្រូវ​បាន​ចោទ​ប្រកាន់​ដោយ​ចាម​មួយ​ក្រុម​ទៀត​ថា​កាន់​ប្រពៃណី​ក្រៅ​សាសនា​។ ពួក​គេ​តែង​តែ​ថ្វាយ​បង្គំ​ព្រះ​នៅ​រៀង​រាល់​ថ្ងៃ​សុក្រ​ ព្រោះ​វា​ផ្ទុយ​នឹង​ការ​សូត្រ​ធម៌​តាម​ធម្មតា​ដែល​ធ្វើ​មួយ​ថ្ងៃ​៥​ដង​។

ពួក​គេ​នៅ​តែ​សរសេ​អក្សរ​ចាម​ផ្ទុយ​ពី Javi ដែល​ជា​អក្សរ​អារ៉ាប់​ដែល​ដើម​ឡើយ​ត្រូវ​បាន​គេ​សម្របសម្រួល​តាម​ម៉ាឡេ​។ ការរំលោភ​ផ្សេង​ៗ​ទៀត ត្រូវ​បាន​កត់​សម្គាល់​ដោយ​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​ឈ្នោះ Agnès De Feo ដែល​បាន​​ផ្តួច​ផ្តើម​ឲ្យ​មនុស្ស​ថ្វាយបង្គំនៅ​ក្នុង​វិហារ​អ៊ិស្លាម​។ ពួក​គេ បាន​រៀប​ចំ​ពិធី​ម្តង​ក្នុង​មួយ​ឆ្នាំ​នៅ​ខែ​កញ្ញា​ដែល​ជា​ពិធី​មួយ​នៅ​ ក្នុង​វិហារ​ឧត្តុង្គ​របស់​ពួក​គេ​ដើម្បី​ប្រារព្ធ​​ថ្ងៃ​ដូច​គ្នា​​ដែល​ Imam San គោរព​ដូច​ជា​ព្រះ​ និង​កំណើត​របស់​ព្យាការី​​ដែល​ពួក​គេ បាន​ចាត់​ទុក​ខ្លួន​ឯង​ថា​​ជា​អ្នក​គាំទ្រ​ Imam San​។ ការ​ប្រារព្ធ​ខួប​របស់​ព្យាការី និង​ព្រះ​ ត្រូវ​បាន​​ចាត់​ទុក​ថា ប្រកប​ទៅ​ដោយ​អញ្ញត្រ​ពី wahhabism និង​ Tabligh ដែល​ប្រើ​ប្រាស់​ឥទ្ធិ​ពល​កាន់​តែ​ច្រើន​ឡើង​ៗ​លើ​អ៊ិស្លាម​របស់​ចាម​នៅ​ កម្ពុជា​។

ចាម​មួយ​ប្រភេទ​ទៀត មាន​ចាម​ដែល​កាន់​តាម​ច្បាប់​សាសនា​។ គេ​មិន​អាច​រៀប​ចំ​រចនា​សម្ព័ន្ធ​ឲ្យ​បាន​ងាយ​ស្រួល​ទេ​ស្តី​ពី​ដំណោះ​ស្រាយ ​នេះ ហើយ​ត្រូវ​គេ​ចាត់​ទុក​ថា​ជា​អ្វី​ដែល​មាន​ត​គ្នា​ពី​មុន​មក​។ តាមពិត​ទៅ​មាន​បាតុ​ភូត​ច្បាស់​ក្រឡែត​មួយ​ដែល​ជា​ឥទ្ធិ​ពល​កាន់​តែ​ខ្លាំង​ ឡើង​ៗ​របស់​​ក្រុម​អ៊ិស្លាម​ជ្រុល​និយម​ជា​មួយ​នឹង​ការ​ក្លាយ​មក​ពី​ Wahhabit និង​ Tabligh​។ ដំណោះ​ស្រាយ​ទាំង​ពីរ​នេះ មិន​ខុស​គ្នា​ទេ​។ មូល​ហេតុ​​ដែល​នាំ​ឲ្យ​អ៊ិស្លាម​ដុន​ដាប​គឺ​ភាគ​ច្រើន​ដោយ​សារ​តែ​ការ​ពិត​ ដែល​ថា «​សារ​អ៊ិស្លាម​ពិត​ប្រាកដ​» ត្រូវ​បាន​គេ​បំភ្លេច​ចោល​។ «​សារ​អ៊ិស្លាម​ពិត​ប្រាកដ»​ត្រូវ​បាន​គេ​រឹត​បន្តឹង​ទៅ​នឹង​ការ​​កាន់​ សាសនា​នៅ​ពេល​ដែល​មាន​ព្យាការី និង Salaf Salîh ដែល​ជា​បរិវារ​ខាង​សាសនា​​។ នៅ​​ក្នុង​ទស្សនៈ​មួយ​បែប​នេះ មិន​មាន​លទ្ធ​ភាព​​ជុំ​វិញ​ការ​រក​ដំណោះ​ស្រាយ​មួយ​ទៅ​នឹង​អ៊ិស្លាម​ដែល​នឹង​ អត់​ឱន​ដល់​ការ​ដាក់​បញ្ចូល​ទម្លាប់​វប្ប​ធម៌​ក្នុង​ស្រុក ​ដែល​តាម​ពិត​ទៅ​ជា​ព្រំ​ដែន​មួយ​ដែល​បំបែក​សាសនា​ពិត​ប្រាកដ​ចេញ​ពី​ការ​ ប្រមាថ​សាសនា​​តាម​រយៈ​សហគមន៍​មូស្លីម​។

ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ មាន​ខ្សែ​បន្ទាត់​ព្រំ​ដែន​គួរ​ឲ្យចាប់​អារម្មណ៍​ជា​ខ្លាំង​មួយ​ទៀត​ដែល​គេ​ មិន​ទាន់​ផ្តល់​ការ​ចាប់​អារម្មណ៍​នៅ​ឡើយ។ នៅ​មុន​ឆ្នាំ​១៩៧០ ចាម​ជា​ច្រើន បាន​បង្កើត​អត្ត​សញ្ញាណ​របស់​​ពួក​គេ​ដោយ​មាន​ការ​រួម​បញ្ចូល​ទាំង​ភាសា​ អ៊ិស្លាម ចាម និង​កេរ​ខាង​វប្បធម៌​ពី​ចម្ប៉ា​។ ក្នុង​ដំណោះ​ស្រាយ​បែប​នេះ អ៊ិស្លាម ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​អត្ត​សញ្ញាណ​វប្ប​ធម៌​ចាម​។

សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ មាន​ពល​រដ្ឋ​ចាម​ដែល​បាន​កំណត់​ពី​អត្ត​សញ្ញាណ​របស់​ពួក​គេ​តាម​រយៈ​វប្ប​ធម៌ ​ចាម បើ​ទោះ​បី​ទស្សនៈ​នេះ ជា​រឿង​ត្រូវ​បាន​គេ​កំណត់​និយម​ន័យ​មិន​ល្អ​ក៏​ដោយ​។ ប៉ុន្តែ​ពល​រដ្ឋ​ចាម​កាន់​តែ​ច្រើន​ឡើង​ៗ ឥឡូវ​នេះ​មាន​និន្នាការ​យ៉ាង​ទូលំទូលាយ​មួយ​ដែល​បាន​ពឹង​លើ​អ៊ិស្លាម​ជា​ប្រភព​នៃ​ អត្ត​សញ្ញាណ​ដ៏​មាន​សារៈ​សំខាន់​នេះ។

ការ​សិក្សា​ពី​វប្ប​ធម៌ និង​ភាសា ដែល​គេ​បាន​ធ្វើ​ឡើង​នៅ​ភូមិ​៣​នៅ​ខេត្ត​កំពត​ តាម​បណ្តោយ​ផ្លូវ​ពី​កែប ទៅ​កំពត​ បាន​បង្ហាញ​ការ​ពិត​យ៉ាង​ច្បាស់​។​ ភូមិ​ទី​មួយ​ ដែល​គេ​ផ្តោត​លើ​វិហារ​អ៊ិស្លាម Les Kosem ពិត​ជា​មិន​ខុស​គ្នា​ពី​ភូមិ​ផ្សេង​ទៀត​មាន​ចាប់​ពី​ទស្សនៈ​​ស្តី​ពី​ការ​ កាន់​សាសនា​។ ការ​ខុស​ប្លែក​គ្នា​ ក៏​មាន​នៅ​កន្លែង​ផ្សេង​ទៀត​ ច្បាស់​ណាស់​ការ​ពិត​ដែល​ថា ភាសា​ចាម នៅ​តែ​គេ​ប្រើ​ប្រាស់​នៅ​ភូមិ​ទី​មួយ​ ហើយ​គ្រួសារ​មួយ​ចំនួន​នៅ​តែ​បង្រៀន​វា ដល់​កូន​ចៅ​របស់​ពួក​គេ។ នៅ​ភូមិ​ពីរ​ផ្សេង​ទៀត និន្នាការ​គឺ​មាន​នៅ​កន្លែង​ផ្សេង​ព្រោះ​ស្ទើរ​តែ​គ្មាន​នរណា​ម្នាក់​និយាយ​ ភាសា​នេះ​។ ក្នុង​ករណី​ជា​ច្រើន​ ភាសា​ចាម​ដែល​នៅ​សេស​សល់​គឺ​ជា​ការ​ប្រើ​ប្រើ​ប្រាស់​នៅ​ក្នុង​ប្រយោគ​ខ្មែរ ​នៃ​សព្វ​នាម​បុគ្គល​ទី​មួយ​ពាក្យ​ថា​«​ឡិន»​មាន​ន័យ​ថា​«​ខ្ញុំ​»​។

មិន​មាន​នរណា​ម្នាក់​ព្យាករ​ថា​អ្វី​នឹង​កើត​ឡើង​ទេ​នៅ​ពេល​អនាគត​ឆាប់​ៗ​ខាង ​មុខ​នេះ​។ យើង មាន​ហេតុ​ផល​ខ្លះ​ៗ​អំពី​គំនិត​ទុទិ្ទដ្ឋិ​និយម​អំពី​ការ​រស់​ឡើង​វិញ​នូវ​ ភាសា​ចាម​នៅ​កម្ពុជា​ កុំ​ថា​ឡើយ​អំពី​វប្បធម៌​ថា​ដែល​យើង​បាន​មើល​ឃើញ​ គេ​មិន​អាច​កំណត់​និយម​ន័យ​ស្រួល​បាន​ទេ​នៅ​ក្នុង​ស្ថាន​ភាព​កម្ពុជា​ បច្ចុប្បន្ន​។ តាម​ពិត​ទៅ​ភាសា​នេះ នៅ​រស់​នៅ​ក្នុង​កូន​កោះ​មួយ​ចំនួន​ ប៉ុន្តែ​វា​ប្រហែល​ជា​មិន​មែន​ជា​សមាស​ភាគ​សកម្ម​នៃ​អត្ត​សញ្ញាណ​របស់​ចាម​ទេ​៕ NR/HR

10 comments:

Anonymous said...

Where is Thia and Lao so sad that we been lost alot of land to the thieves. What can we do to have it back?

Anonymous said...

Thailand and LAO never exist....Both of them are robber and thief! After khmer empier king given them lands to stay, they rebel!

Anonymous said...

The empires and nations wipe out or
rise up because of their own people.

The Khmer empire had 1,000,000 Km2
and had 22 states.Each state had
low kings:many in Thailand,one in
Lao,one in Champa,and also in Burma,Malaysia.
Low Khmer king created a state called Siam in 1238.
Lao king was a son-law of emperor
Jayavarman VII.He gave the whole
land to Lao.
Will Khmer be an empire again?
Yes,they will.
It is up to Khmer people.
The Khmer empire will rise up
again because of its own people.
BE BRAVE AND BE UNITED.

Anonymous said...

who cares about those cham people, they should be assimilated into cambodia as khmer people because if you study history, when they were a nation, they attacked angkor the capital of the khmer empire. so, it is good that the cham stay disorganized and scattered around without being a nation. of course, there are still cham people from that remnant, but as a khmer person, i think they should stay assimilated into khmer society and cambodia forever. we don't want them to become a nation because they attack angkor. they should stay a minority forever in cambodia, really!

Anonymous said...

12:35 MAY YOUR DAUGHTERS AND GRAND DAUGHTERS BE A PROSTITUDE JUST LIKE YOUR GRAND MOTHER AND MOTHER! THAT WHAT YOUR FUCKING YOUN VIETNAMESE WERE AND ARE!

Anonymous said...

5;40 GO FUCK YOUR MOTHER!

Anonymous said...

I wonder why Allah won't help cham ? Perhap because they cannot learn.

Anonymous said...

ហួសពេលហើយខ្មែរល្ងង់ខ្លៅឯងរាល់គ្នា!
សរសេរខ្មែរក៏មឹនគ្រប់ជ្រុង សរសេរអងគ្លេស
ក៏មឹនគ្រប់ជ្រុង...មានតែធ្វើខ្ញុំកញ្ជះយួនប៉ុណ្ណោះ

Your dumb Khmer Kings are worthless..

Hun Sèn will be irrelevant in the very near future and there will be more and brighter Viet-Khmer/Khmer-Viet smarter ones to lead Viet-Cambodia...

«Vos ignorants Khmers, qu'est-ce-que vous allez faire à part d'être l'esclave des Viets!?»

We, Viet, have been doing everything we can to spare some of you dumb Khmer left over from the exceptionally-planned Killing Field...

The past is history...The winner always makes and rewrites history...

We, Viet, have been doing just that...and there is nothing you dumb Khmer can do about it! What was Khmer's is now Viet's...and it remains that way for all of you dumb khmer's life time

Let me tell you something else:

GOD already knows, dumb Khmer is hopeless. We, Viet, are already controlling Viet-Cambodia from top to bottom, from the Senate to the farm land...

Viet is everywhere in Viet-Cambodia from farmer to technician, from nurse to doctor, from firefighter to engineer, from rubber plantation owner/worker to Hun Sen's political advisor and bodyguards including Angkor Wat's owner...You all name it and Viet is there...Khmer doesn't do squat besides getting addicted to Viet's ass in Viet-Cambodia, even foreigners are enjoying it nicely and quietly too...

Once again, whether or not all you dumb Khmer surrender yourselves to Viet, Khmer is now deep-rooted Viet, and irreversibly so already.

Challenge me if all of you dumb Khmer can. We have millions of us (legally the majority thanks to that dumb Hun Sen) that will vote for Viet-Khmer candidate legally and democratically forever, even the outside world would support and agree and as a matter of factly, there is not much the outside world can do about it...

How Sam Raingsy and/or any of your worthless so-called dumb heroe(s) including the stupid dumb king Sihanouk of yours that just wants to reign and rule plan to win Cambodia back? The Federation of Indochina under Viet's protectorate is here to stay on this planet earth for real. How do all of you dumb Khmer think or plan to de-vietnamize it???

KRT is just a show to entertain the world. We, Viet, are that good and smart.

Can Khmer put up the second Killing fields to get rid of millions of legal Viet-Khmer citizen now like we, Viet, did?

Okay you dumb Khmer - put it up or shut up while we, Viet, are domesticating you for the bright future of the Federation of Indochina!

It's all too late for you dumb Khmer already!!!

Ms. Soap

P.s Think about how all of our Viet-Khmer/Khmer-Viet offsprings/Half-breeds would look beautifully and be smart like in our Federation of Indochina???

តើខ្មែរអាចសំឡាប់ប្រជាជន យួន ខ្មែរ រាប់លាន
អ្នកបានដូចដែល វៀត ធ្វើនោះទេ?

ស្ដាប់ឮទេខ្មែរ ល្ងង់ខ្លៅ???

Once again, can Khmer put up the second Killing Field to get rid of millions of legal Viet-Khmer citizen now like we, Viet, did?

«Est-ce que vous m'entendez les ignorants Khmers?

Juste Pour me répéter:

Peut Khmer créer un deuxième «Killing Field» pour se débarasser des millions de Viet-Khmer qui sont maintenant les habitants légaux du Viet-Cambodge comme nous, les Viets, avions fait?»

KI-Media is yesterday news and ought to shut down for good or better yet, come kiss our Viet's ass now!

Our Viet's ass (80 millions) is resource #1. We defeated the French and the Americans just with our ass. We have suicidal commandoes to win the war. What do you dumb Khmer have? We, Viet, can let loose another million of our new fresh ass freely into Viet-Cambodia shortly...as per Hun Sen's agreement just to let him rule...

What can all of you dumb Khmer do to stop it?

«Vos ignorants Khmers, qu'est-ce-que vous allez faire à part d'être l'esclave des Viets!?»

តើខ្មែរល្ងង់ខ្លៅឯងធ្វើអីកើតទៅ ក្រៅពីធ្វើខ្ញុំយួន
នោះ???

Anonymous said...

DUMB, VIETCONGS/VIETNAMS, YOUR SMART IN THE BAD WAYS BY KILLING KHMERS PEOPLE AND TAKE OVER THEIR LANDS AND COUNTRY ETC. EVEN IN AMERICA, WHEN YOU (DUMB VIETCONGS), DO SOMETHING WRONGS.
1. YOU TELLING AMERICANS PEOPLE, YOU ARE KHMER/CAMBODIAN.
2 WHEN YOU (DUMB VIETCONGS) DO SOMETHING GOOD, YOU TELLING AMERICANS
PEOPLE, YOU ARE VIETNAMESE OR CHINESE.

DON'T LOOKS DOWN ON KHMERS PEOPLE AS YOU ARE SO DUMB TOO.


AND THE WORLD IS HAPPENING EVERYWHERE NOW, MAYBE YOUR (DUMB EVILS VIETCONGS) GO TO HELL SOON.


STINKY LITTLE SAIGON,DOG EATER GOLDEN GROVE, CALIFORNIA!!!

Anonymous said...

....,also the Vietnameses,not only Siameses/Thai's thugs and Laos is the son in law's King Chao Pha Ngum of Khmer King.