Monday, November 25, 2013

Reading ROMANS chapter 10 - TWO KINDS OF RIGHTEOUSNESS

Recently (early 2013), I discovered the sermons of my college pastor online. While at Georgetown University (1991-95), I, along with 10-20 other Georgetown friends, attended Fourth Presbyterian Church, a 10-15 minute drive from campus through the manicured estates of Northwest Washington, DC to the leafy suburban neighborhood of Bethesda in Maryland.

We drank in the deep wisdom of our college director, Chuck Jacob (now a senior pastor at Knox Presbyterian in Ann Arbor, MI) and of Dr. Rob Norris on Sunday mornings (and at times, classes he taught during the week days).

When I attended, the US Vice-President Dan Quayle and his family (and security detail), my Georgetown professor former UN Ambassador Jeanne Kirkpatrick, and many other well-known names from politics, academia and media, also attended. Dr. Norris' predecessor was then-chaplain of the US Senate, Dr. Richard Halverson.

All to say, if all of these accomplished people came Sunday after Sunday and benefited from Dr. Norris' sermons, maybe we too can find intellectual as well as spiritual nourishment from these talks?

It does not take long before one is taken in by the profundity and the humor -- not to mention, the accent! -- of Dr. Norris's exposition.  

Paul's Letter to Christians in Rome
Sermons of Dr. Rob Norris by chapter | 1 | 5 | 5 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 10 | 12 |



បង​ប្អូន​អើយ, ខ្ញុំ​ ប៉ងប្រាថ្នា ​អស់​ពី​ចិត្ត ​ចង់​តែ​ឲ្យ​ សាសន៍​អ៊ីស្រាអែល ​បាន​ទទួល​ ការ​សង្គ្រោះ, ហើយ ​ខ្ញុំ​ ក៏​ទូលអង្វរ​ ព្រះជាម្ចាស់ ​ឲ្យ​ពួក​គេ​ដែរ។  ខ្ញុំ​ ហ៊ាន​ធ្វើ​ ជា​សាក្សី​ ថា, ពួក​គេ​ មាន​ចិត្ត ​ខ្នះខ្នែង​ បំរើ​ព្រះជាម្ចាស់​ ខ្លាំង​ណាស់, តែ ​គេ​ បំរើ​ ទាំង​ល្ងិត​ល្ងង់​។  ដោយ​ពួក​គេ​ ពុំ​ស្គាល់​ របៀប ​ដែល​ព្រះជាម្ចាស់ ​ប្រោស​មនុស្ស​លោក ​ឲ្យ​បាន​សុចរិត, ពួក​គេ ​ខំ​ប្រឹង​ធ្វើ​ ឲ្យ​ខ្លួន​ បាន​សុចរិត ដោយ​ខ្លួន​គេ​ផ្ទាល់, គឺ ​ពុំ​ព្រម​ទទួល ​របៀប ដែល​ព្រះជាម្ចាស់ ​ប្រោស​មនុស្ស ​ឲ្យ​បាន​សុចរិត​នេះ​ទេ។  ក្រឹត្យវិន័យ​ នាំ​មនុស្ស​ ឆ្ពោះ​ទៅ​កាន់ ​ព្រះគ្រិស្ដ​, ដើម្បី ​ឲ្យ​អស់​អ្នក ​ដែល​ជឿ​ បាន​សុចរិត។

ការ​សង្គ្រោះ តាម​រយៈ ​ជំនឿ ​លើ​ព្រះអម្ចាស់

លោក​ម៉ូសេ​ បាន​សរសេរ​ទុក ​អំពី​ សេចក្ដី​សុចរិត ​ដែល​មក ​ពី​ក្រឹត្យវិន័យ ​ថា៖ «អ្នក​ណា​ ប្រតិបត្តិ​តាម​ អ្វីៗ ​ដែល​មាន​ចែង​ទុក​ ក្នុង​ក្រឹត្យវិន័យ, អ្នក​នោះ​ នឹង​មាន​ជីវិត​ ដោយសារ​ អំពើ ​ទាំង​នោះ។»  ចំពោះ ​សេចក្ដី​សុចរិត ​ដែល​មក​ ពី​ជំនឿ​វិញ, មាន​ចែង ​ថា, «អ្នក​ មិន​ត្រូវ​សួរ​ ក្នុង​ចិត្ត ​ថា, តើ ​អ្នក​ណា​ នឹង​ឡើង​ទៅ ​ស្ថាន​បរមសុខ?”» (គឺ​ ថា, ដើម្បី​ នឹង​នាំ​ ព្រះគ្រិស្ដ ​ចុះ​មក), «តើ​ អ្នក​ណា​ នឹង​ចុះ​ទៅ​ ស្ថាន​ក្រោម?»​ (គឺ ​ថា, ដើម្បី​ នាំ​ព្រះគ្រិស្ដ ​ឡើង​ពី​ចំណោម​ មនុស្ស​ស្លាប់​មក)  តែ​ ក្នុង​គម្ពីរ​ មាន​ចែង​ ដូច​ម្ដេច?  គឺ​ មាន​ចែង​ ថា, «ព្រះបន្ទូល​ ស្ថិត​នៅ​ ក្បែរ​អ្នក, នៅ​ក្នុង​ មាត់​អ្នក, និង​នៅ​ក្នុង ​ចិត្ត​អ្នក​ដែរ។»  ព្រះបន្ទូល​នេះ ​ជា​ព្រះបន្ទូល​ ស្ដី​អំពី​ ជំនឿ ​ដែល​យើង ​ប្រកាស៖ ប្រសិន​បើ​ មាត់​អ្នក​ ប្រកាស ​ថា, «ព្រះយេស៊ូ​ ពិត​ជា​ព្រះអម្ចាស់ ហើយ ​បើ ​ចិត្ត​អ្នក ​ជឿ​ថា, ព្រះជាម្ចាស់​ ពិត​ជា​បាន​ប្រោស​ ព្រះយេស៊ូ​ ឲ្យ​មាន​ព្រះជន្ម​ រស់​ឡើង​វិញ​មែន, នោះ​ អ្នក​ នឹង​ទទួល ​ការ​សង្គ្រោះ​ ជា​មិន​ខាន។  ដ្បិត ​បើ​ចិត្ត​យើង ​ជឿ,  យើង ​នឹង​បាន​ សុចរិត; ហើយ ​បើ ​មាត់​យើង ​ប្រកាស ​ជំនឿ​នោះ, ​យើង​ នឹង​ទទួល​ ការ​សង្គ្រោះ។  ដូច​មាន ​ថ្លែង​ទុក​ ក្នុង​គម្ពីរ​ ថា, «អ្នក​ណា ​ជឿ​លើ​ព្រះអង្គ, អ្នក​នោះ​ មុខ​ជា​ មិន​ខក​ចិត្ត​ឡើយ។»  ដូច្នេះ សាសន៍​យូដា និង​សាសន៍​ក្រិក​ មិន​ប្លែក ពី​គ្នា​ ត្រង់​ណា​ទេ, គេ​ ទាំង​អស់​គ្នា​ មាន​ព្រះអម្ចាស់ ​តែ​មួយ​ ដែល​មាន ព្រះហឫទ័យ ​ទូលាយ ដល់​អស់​អ្នក ​អង្វរ​ រក​ព្រះអង្គ។  ដ្បិត «អ្នក​ណា ​អង្វរ ​រក​ព្រះនាម ​ព្រះអម្ចាស់, អ្នក​នោះ ​នឹង​ទទួល​ ការ​សង្គ្រោះ។»

ក៏​ប៉ុន្តែ, ឲ្យ​គេ ​អង្វរ ​រក​ព្រះអង្គ​ ដូច​ម្ដេច​កើត, បើ​ គេ​ មិន​ជឿ?  ឲ្យ​គេ​ ជឿ​លើ​ ព្រះអង្គ ​ដូច​ម្ដេច​កើត, បើ ​គេ​ មិន​ដែល​ឮ ​ព្រះអង្គ​ មាន​ព្រះបន្ទូល?  ឲ្យ​គេ ​ឮ​ដូច​ម្ដេច​កើត, បើ​ គ្មាន​នរណា​ ប្រកាស?  ឲ្យ​មាន​អ្នក​ប្រកាស​ ដូច​ម្ដេច​កើត, បើ ​គ្មាន​នរណា​ ចាត់​ឲ្យ​ទៅ​ប្រកាស​ ផង​នោះ? ដូច​មាន ​ចែង​ទុក​ ថា៖ «មើល៍!  អ្នក ​ដែល​ធ្វើ​ដំណើរ​ នាំ​ដំណឹង ​ដ៏​ល្អៗ​មក, ប្រសើរ ​រុងរឿង​ណាស់ ​ហ្ន៎!»

ប៉ុន្តែ មិន​មែន​មនុស្ស​ គ្រប់​គ្នា​ទេ​ ដែល​ព្រម​ស្ដាប់​ តាម​ដំណឹងល្អ, ដូច​ព្យាការី ​អេសាយ​ បាន​ថ្លែង​ទុក​មក​ ថា៖ «បពិត្រ​ព្រះអម្ចាស់, តើ​ នរណា ​ជឿ​សេចក្ដី​ ដែល​យើង​ និយាយ ​ឲ្យ​ស្ដាប់  ដូច្នេះ, ជំនឿ​ កើត​មក​ ពី​សេចក្ដី​ ដែល​យើង ​បាន​ស្ដាប់; រីឯ​ សេចក្ដី​, ដែល​យើង​ បាន​ស្ដាប់​នោះ, កើត​មក​ ពី​ព្រះបន្ទូល​ របស់​ព្រះគ្រិស្ដ​។  ក៏​ប៉ុន្តែ ខ្ញុំ​សូម​សួរ​ ថា, តើ​ ពួក​គេ​ មិន​ដែល​បាន​ឮ​ ទេ​ឬ?  ទេ, ពួក​គេ​ ប្រាកដ​ ជា​បាន​ឮ​ហើយ!

«សំឡេង​ របស់​គេ ​បាន​ឮ​ ខ្ចរខ្ចាយ​ ពាសពេញ លើ​ផែនដី​ទាំង​មូល, ហើយ​ ពាក្យ​សំដី ​របស់​គេ​ បាន​ឮ​ ខ្ចរ​ខ្ចាយ រហូត ដល់​ស្រុក​ ដាច់​ស្រយាល​ នៃ​ពិភព​លោក។»

ខ្ញុំ​ សូម​សួរ​ទៀត​ ថា, តើ​ សាសន៍ ​អ៊ីស្រាអែល​ មិន​បាន​យល់​ ទេ​ឬ?  លោក​ម៉ូសេ​ បាន​ថ្លែង​មុន​គេ​ ថា៖

«យើង ​នឹង​ធ្វើ​ ឲ្យ​អ្នក​រាល់​គ្នា​ ច្រណែន នឹង​ពួក​អ្នក​ ដែល​មិន​មែន​ ជា​ប្រជាជាតិ​មួយ ដ៏​ពិត​ប្រាកដ; យើង​ នឹង​ធ្វើ​ ឲ្យ​អ្នក​រាល់​គ្នា​ មាន​កំហឹង នឹង​ជាតិ​សាសន៍​មួយ​ ដ៏​ល្ងីល្ងើ។»

រីឯ ​ព្យាការី​អេសាយ, លោក​ ហ៊ាន​និយាយ ​លើស​ពី​នេះ ទៅ​ទៀត​ ថា៖

«អស់​អ្នក ​ដែល​មិន​ ស្វែង​រក​យើង, គេ​ បាន​រក​យើង​ឃើញ;
ហើយ ​អស់​អ្នក ​ដែល​មិន​សុំ​អ្វី ​ពី​យើង,
យើង ​បាន​បង្ហាញ​ខ្លួន ​ឲ្យ​គេ​ ឃើញ​ច្បាស់។»

ចំពោះ​ ជន​ជាតិ​ អ៊ីស្រាអែល​វិញ, លោក​ បាន​ថ្លែង ថា៖
«មួយ​ថ្ងៃ​ វាល់​ល្ងាច, យើង​ បាន​លូក​ដៃ ​ទៅ​រកប្រជារាស្ត្រ​ ដែល​មិន​ ស្ដាប់​បង្គាប់, ហើយ ​ចេះ​តែ ​ប្រកែក​ ជំទាស់។»



Brothers and sisters, my heart’s desire and prayer to God for the Israelites is that they may be saved. For I can testify about them that they are zealous for God, but their zeal is not based on knowledge. Since they did not know the righteousness of God and sought to establish their own, they did not submit to God’s righteousness. Christ is the culmination of the law so that there may be righteousness for everyone who believes.

Moses writes this about the righteousness that is by the law: 

“The person who does these things will live by them.”[a] But the righteousness that is by faith says: “Do not say in your heart, ‘Who will ascend into heaven?’”[b] (that is, to bring Christ down) “or ‘Who will descend into the deep?’”[c] (that is, to bring Christ up from the dead). But what does it say? “The word is near you; it is in your mouth and in your heart,”[d] that is, the message concerning faith that we proclaim: If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved. 10 For it is with your heart that you believe and are justified, and it is with your mouth that you profess your faith and are saved. 11 As Scripture says, “Anyone who believes in him will never be put to shame.”[e] 12 For there is no difference between Jew and Gentile—the same Lord is Lord of all and richly blesses all who call on him, 13 for, “Everyone who calls on the name of the Lord will be saved.”[f]
14 How, then, can they call on the one they have not believed in? And how can they believe in the one of whom they have not heard? And how can they hear without someone preaching to them? 15 And how can anyone preach unless they are sent? As it is written: “How beautiful are the feet of those who bring good news!”[g]

16 But not all the Israelites accepted the good news. For Isaiah says, “Lord, who has believed our message?”[h] 17 Consequently, faith comes from hearing the message, and the message is heard through the word about Christ. 18 But I ask: Did they not hear? Of course they did:

“Their voice has gone out into all the earth,
    their words to the ends of the world.”[i]
19 Again I ask: Did Israel not understand? First, Moses says,
“I will make you envious by those who are not a nation;
    I will make you angry by a nation that has no understanding.”[j]

20 And Isaiah boldly says,
“I was found by those who did not seek me;
    I revealed myself to those who did not ask for me.”[k]
21 But concerning Israel he says,
“All day long I have held out my hands
    to a disobedient and obstinate people.”[l]

Footnotes:

  1. Romans 10:5 Lev. 18:5
  2. Romans 10:6 Deut. 30:12
  3. Romans 10:7 Deut. 30:13
  4. Romans 10:8 Deut. 30:14
  5. Romans 10:11 Isaiah 28:16 (see Septuagint)
  6. Romans 10:13 Joel 2:32
  7. Romans 10:15 Isaiah 52:7
  8. Romans 10:16 Isaiah 53:1
  9. Romans 10:18 Psalm 19:4
  10. Romans 10:19 Deut. 32:21
  11. Romans 10:20 Isaiah 65:1
  12. Romans 10:21 Isaiah 65:2


1 comment:

Anonymous said...

ក្តាមជិះកក្តាន់