Recently
(early 2013), I discovered the sermons of my college pastor online.
While at Georgetown University (1991-95), I, along with 10-20 other
Georgetown friends, attended Fourth Presbyterian Church, a 10-15 minute
drive from campus through the manicured estates of Northwest Washington,
DC to the leafy suburban neighborhood of Bethesda in Maryland.
We drank in the deep wisdom of our college director, Chuck Jacob (now a senior pastor at Knox Presbyterian in Ann Arbor, MI) and of Dr. Rob Norris on Sunday mornings (and at times, classes he taught during the week days).
When I attended, the US Vice-President Dan Quayle and his family (and security detail), my Georgetown professor former UN Ambassador Jeanne Kirkpatrick, and many other well-known names from politics, academia and media, also attended. Dr. Norris' predecessor was then-chaplain of the US Senate, Dr. Richard Halverson.
All to say, if all of these accomplished people came Sunday after Sunday and benefited from Dr. Norris' sermons, maybe we too can find intellectual as well as spiritual nourishment from these talks?
It does not take long before one is taken in by the profundity and the humor -- not to mention, the accent! -- of Dr. Norris's exposition.
We drank in the deep wisdom of our college director, Chuck Jacob (now a senior pastor at Knox Presbyterian in Ann Arbor, MI) and of Dr. Rob Norris on Sunday mornings (and at times, classes he taught during the week days).
When I attended, the US Vice-President Dan Quayle and his family (and security detail), my Georgetown professor former UN Ambassador Jeanne Kirkpatrick, and many other well-known names from politics, academia and media, also attended. Dr. Norris' predecessor was then-chaplain of the US Senate, Dr. Richard Halverson.
All to say, if all of these accomplished people came Sunday after Sunday and benefited from Dr. Norris' sermons, maybe we too can find intellectual as well as spiritual nourishment from these talks?
It does not take long before one is taken in by the profundity and the humor -- not to mention, the accent! -- of Dr. Norris's exposition.
Paul's Letter to Christians in Rome
Sermons of Dr. Rob Norris by chapter | 1 | 5 | 5 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 10 | 12 |
ព្រះជាម្ចាស់
ពុំបោះបង់ចោល សាសន៍អ៊ីស្រាអែលឡើយ
ដូច្នេះ ខ្ញុំ សូមសួរ
ថា៖ តើ ព្រះជាម្ចាស់ បានបោះបង់ចោល ប្រជារាស្ត្រ របស់ព្រះអង្គ ហើយឬ? ទេ, ព្រះអង្គ
មិនបោះបង់ចោល គេទេ! ដ្បិត ខ្លួនខ្ញុំផ្ទាល់ ក៏ជាជាតិ អ៊ីស្រាអែលដែរ; ខ្ញុំ ជាពូជពង្ស របស់ លោកអប្រាហាំ,
កើតក្នុងកុលសម្ព័ន្ធ បេនយ៉ាមីន។
ព្រះជាម្ចាស់ ពុំបានបោះបង់ ប្រជារាស្ត្រ របស់ព្រះអង្គ,
ជាប្រជារាស្ត្រ ដែលព្រះអង្គ ជ្រើសរើស ទុកជាមុន នោះឡើយ។ តើ បងប្អូន មិនជ្រាបសេចក្ដី ដែលមាន ចែងទុក
ក្នុងគម្ពីរ ស្ដីអំពី ព្យាការីអេលីយ៉ា—លោក ទូលព្រះជាម្ចាស់
ឲ្យទាស់ នឹងសាសន៍ អ៊ីស្រាអែល ទេឬ? គឺ លោកទូល ថា៖ «បពិត្រព្រះអម្ចាស់, ពួកគេ បាននាំគ្នា សម្លាប់ព្យាការី ទាំងឡាយ របស់ព្រះអង្គ និងរំលំអាសនៈ
របស់ព្រះអង្គ។ មានតែ ទូលបង្គំ ម្នាក់គត់
ដែលបាន រួចខ្លួន, តែ ពួកគេ រកផ្ដាច់ជីវិត ទូលបង្គំទៀត។» តើ ព្រះជាម្ចាស់ តបទៅ លោកវិញ
ដូចម្ដេច? គឺ ព្រះអង្គ
មានព្រះបន្ទូល ថា, «យើង បានបម្រុងទុក មនុស្ស ប្រាំពីរពាន់នាក់; អ្នក ទាំងនេះ ពុំបានលុតជង្គង់ ថ្វាយបង្គំ ព្រះបាលឡើយ។» រីឯ បច្ចុប្បន្នកាលនេះ ក៏ដូច្នោះដែរ, គឺ មាននៅសល់ មនុស្ស មួយចំនួន ដែលព្រះជាម្ចាស់ បានជ្រើសរើស
តាមព្រះគុណ របស់ព្រះអង្គ។ ប្រសិនបើ ព្រះអង្គ ជ្រើសរើសគេ ដោយព្រះគុណ,
ដូច្នេះ បានសេចក្ដី ថា, មិនមែន មកពីគេ ប្រព្រឹត្តតាម
វិន័យឡើយ។ បើ មកពីគេ
ប្រព្រឹត្តតាម វិន័យ, ព្រះគុណ លែងមានលក្ខណៈ ជាព្រះគុណ
ទៀតហើយ។
«ព្រះជាម្ចាស់
ទ្រង់ ធ្វើឲ្យគេ មានវិញ្ញាណ
ស្ពឹកស្រពន់, ឲ្យភ្នែកគេ
មើលពុំឃើញ,
និងឲ្យត្រចៀកគេ
ស្ដាប់ពុំឮ រហូតមកទល់ សព្វថ្ងៃនេះ។»
ព្រះបាទ ដាវីឌ ក៏មាន
រាជឱង្ការ ថា៖
«សូម
ឲ្យតុ របស់ពួកគេ ក្លាយទៅ ជាអន្ទាក់ ឬជាមង
ដែលនាំ ឲ្យគេ រវាតចិត្ត
បាត់ជំនឿ,
និងឲ្យគេ មានទោស។
សូម ឲ្យភ្នែក របស់គេ
ទៅជាងងឹត, មើលលែងឃើញ,
ហើយ សូម ធ្វើឲ្យគេ
កោងខ្នង រហូត តទៅ។»
ដូច្នេះ ខ្ញុំ សូមសួរ
ថា៖ សាសន៍យូដា ដែលជំពប់ដួល, តើ គេ ត្រូវដួលរហូត ឬ? ទេ, គេ មិនដួល
រហូតទេ! គឺ កំហុស របស់ពួកគេ បាននាំឲ្យ
សាសន៍ដទៃ ទទួលការសង្គ្រោះ, ធ្វើឲ្យពួកគេ មានចិត្ត ច្រណែន។ ប្រសិនបើ កំហុស របស់ សាសន៍យូដា
នាំឲ្យពិភពលោក ទទួលព្រះពរ ដ៏លើសលប់, ហើយ ការចុះ អន់ថយ
របស់គេ នាំឲ្យ សាសន៍ដទៃ ទទួលព្រះពរ ដ៏លើសលប់ យ៉ាងហ្នឹងទៅហើយ, ចុះ ទំរាំបើ ពួកគេ បានចំរើនឡើង ក្នុងការ រាប់បញ្ចូល យ៉ាងពោរពេញ វិញនោះ, តើ
ព្រះពរ នឹងមានកាន់តែច្រើន លើសលប់ យ៉ាងណា ទៅទៀត!
ព្រះជាម្ចាស់
សង្គ្រោះ សាសន៍ដទៃ
ខ្ញុំ សូម ជំរាប
បងប្អូន ជាសាសន៍ ដទៃ។ ក្នុងនាមខ្ញុំ ជាសាវ័ក, សំរាប់
សាសន៍ដទៃ ថា, ខ្ញុំ យកចិត្តទុកដាក់ បំពេញ មុខងារ របស់ខ្ញុំ
ឲ្យបាន ល្អប្រសើរ ក្នុងគោលបំណង ឲ្យបងប្អូន រួមឈាម របស់ខ្ញុំ ច្រណែន
ដើម្បី សង្គ្រោះ អ្នកខ្លះ ក្នុងចំណោម ពួកគេ។ ដោយសាសន៍ អ៊ីស្រាអែល ដាច់ចេញ
ពីព្រះអង្គទៅ ធ្វើឲ្យ មនុស្សលោក បានជានា នឹងព្រះអង្គវិញ យ៉ាងនេះ ទៅហើយ,
ចុះ ចំណង់បើ ព្រះអង្គ ទទួលគេ សាជាថ្មី, តើ នឹងកើតមាន យ៉ាងណា ទៅទៀត? គឺ ប្រាកដ ជាមនុស្សស្លាប់ នឹងរស់
ឡើងវិញ ពុំខាន! ប្រសិន
បើ យើង យកផលដំបូង ថ្វាយព្រះជាម្ចាស់, ម្សៅនំបុ័ង ទាំងមូល
ក៏ជា របស់ ព្រះអង្គដែរ; ហើយ ប្រសិនបើ ឫស ជារបស់ ព្រះជាម្ចាស់, មែក ក៏ជារបស់ ព្រះអង្គដែរ។
សាសន៍ អ៊ីស្រាអែល
ប្រៀបបី ដូចជា ដើមអូលីវ ដែលគេ កាត់មែក ខ្លះចោល;
រីឯ អ្នកវិញ, អ្នក ប្រៀបបី ដូចជា មែកអូលីវព្រៃ
ត្រូវគេ យកមកផ្សាំ ជំនួសមែក ដែលគេ កាត់ចោលនោះ។ ឥឡូវនេះ អ្នក ស្រូបយកជីជាតិ ពីឫស រួមជាមួយមែក
ឯទៀតៗដែរ។ ដូច្នេះ
អ្នក មិនត្រូវ អួតខ្លួន ដោយមើលងាយមែក ដែលគេ កាត់ចោល នោះឡើយ។ បើ អ្នកចង់អួតខ្លួន,
តោងដឹង ថា, មិនមែន អ្នកទេ ដែលចិញ្ចឹមឫស, គឺ ឫស វិញទេតើ ដែលចិញ្ចឹមអ្នក! ប្រហែលជាអ្នក ពោលថា, “ព្រះជាម្ចាស់ បានកាត់មែក ទាំងនោះចោល
ដើម្បី យកខ្ញុំ មកផ្សាំ ជំនួស។”
មែនហើយ។ ប៉ុន្តែ ព្រះអង្គ
កាត់មែក ទាំងនោះចោល មកពី មែកទាំងនោះ គ្មានជំនឿ; រីឯ
អ្នកវិញ, អ្នក នៅជាប់ នឹងដើម មកពីអ្នក មានជំនឿ។ ដូច្នេះ កុំលើកខ្លួន សោះឡើយ; ត្រូវ ភ័យខ្លាចវិញ។ ប្រសិនបើ ព្រះជាម្ចាស់ ពុំបានទុកមែក ពីកំណើតទេ, ព្រះអង្គ មុខជា ពុំទុកអ្នកដែរ។
ដូច្នេះ សូមគិត ពិចារណា
អំពី ព្រះហឫទ័យ សប្បុរស និងព្រះហឫទ័យ ប្រិតប្រៀប របស់ ព្រះជាម្ចាស់ទៅ។ ព្រះអង្គ ប្រិតប្រៀប ចំពោះ អស់អ្នក
ដែលដួល, ហើយ ទ្រង់ មានព្រះហឫទ័យ សប្បុរស ចំពោះអ្នក,
លុះត្រាណា អ្នក នៅតែពឹងផ្អែកលើ ព្រះហឫទ័យ សប្បុរសនេះ។ បើ មិនដូច្នោះទេ, ព្រះអង្គ
នឹងកាត់អ្នក ចោលដែរ។ ចំពោះ ពួកគេ, ប្រសិនបើ គេ បោះបង់ចិត្ត មិនជឿ
នោះចោល, ព្រះជាម្ចាស់ មុខតែ ផ្សាំគេវិញ ជាមិនខាន,
ដ្បិត ព្រះអង្គ មានឫទ្ធានុភាព អាចនឹងផ្សាំ ពួកគេ សាជាថ្មីបាន។ រីឯ អ្នក, បើ អ្នក មានកំណើត ពីដើមអូលីវព្រៃ, ហើយ ត្រូវព្រះអង្គ
កាត់យកមកផ្សាំ នឹងដើមអូលីវស្រុក ដែលមិនមែន ជាដើម ពីកំណើត របស់អ្នក
យ៉ាងហ្នឹង ទៅហើយ, ចុះ ទំរាំបើ ពួកគេវិញ, ព្រះអង្គ នឹងយកគេ មកផ្សាំ ជាប់នឹងដើម ពីកំណើត របស់ ខ្លួនវិញ
រឹតតែ ងាយជាងនេះ យ៉ាងណា ទៅទៀត!
ព្រះជាម្ចាស់
សង្គ្រោះ សាសន៍អ៊ីស្រាអែល
បងប្អូនអើយ, ខ្ញុំ
ចង់ឲ្យបងប្អូន ជ្រាបយ៉ាងច្បាស់ ពីគំរោងការ ដ៏លាក់កំបាំងនេះ, ក្រែងលោ បងប្អូន ស្មានថា ខ្លួនឯង មានប្រាជ្ញា។ គំរោងការ ដ៏លាក់កំបាំងនោះ, គឺ សាសន៍អ៊ីស្រាអែល មួយចំនួន មានចិត្តរឹងរូស រហូតដល់ពេល សាសន៍ដទៃ
ទាំងអស់ បានចូលមក ទទួលការសង្គ្រោះ។
ពេលនោះ ទើបសាសន៍ អ៊ីស្រាអែល ទាំងមូល នឹងទទួល ការសង្គ្រោះដែរ, ដូចមាន ចែងទុកមក ថា៖
«ព្រះអង្គ
ដែលរំដោះ នឹងយាងចេញពី ក្រុងស៊ីយ៉ូន;
ព្រះអង្គ នឹងដក
អំពើទមិឡ ចេញពីកូនចៅ លោកយ៉ាកុប។
នេះហើយ ជាសម្ពន្ធមេត្រី
ដែលយើង នឹងចង ជាមួយពួកគេ នៅពេល ដែលយើង ដកអំពើបាប ចេញពីពួកគេ។»
បើ គិតតាម ដំណឹងល្អ,
សាសន៍ អ៊ីស្រាអែល ជាសត្រូវ នឹងព្រះជាម្ចាស់, ដើម្បី ជាប្រយោជន៍
ដល់បងប្អូន។ បើ គិតតាម ការជ្រើសរើសវិញ,
ព្រះជាម្ចាស់ ស្រឡាញ់គេ មកពី ព្រះអង្គ គិតដល់ បុព្វបុរស របស់គេ។ កាលណា ព្រះជាម្ចាស់ ប្រទាន ព្រះអំណោយទានហើយ, ព្រះអង្គ មិនដកហូត វិញទេ, ហើយ កាលណា ព្រះអង្គ
ត្រាស់ហៅ, ទ្រង់ ក៏មិន ប្រែប្រួលដែរ។ រីឯ បងប្អូន ពីដើម,
បងប្អូន មិនបានស្ដាប់បង្គាប់ ព្រះជាម្ចាស់ទេ, តែ ឥឡូវនេះ, ដោយសាសន៍ អ៊ីស្រាអែល មិនស្ដាប់
បង្គាប់ព្រះអង្គ, ព្រះអង្គ ក៏មេត្តាករុណា ដល់បងប្អូន។ រីឯ ពួកគេវិញ, ពួកគេ មិនស្ដាប់បង្គាប់ នៅពេលនេះ មកពីព្រះជាម្ចាស់ មេត្តាករុណា
ដល់បងប្អូន។ ដូច្នេះ ព្រះអង្គ ក៏មេត្តាករុណា
ដល់ពួកគេ នៅពេលនេះដែរ។ ដ្បិត ព្រះជាម្ចាស់ បានបណ្ដោយ ឲ្យមនុស្ស ទាំងអស់ មិនស្ដាប់ បង្គាប់ព្រះអង្គ
ដើម្បី សំដែង ព្រះហឫទ័យ មេត្តាករុណា ដល់មនុស្ស ទាំងអស់។
ព្រះហឫទ័យ ទូលាយ របស់
ព្រះជាម្ចាស់
ជ្រៅ ពន់ពេក ណាស់!
ហើយ ព្រះប្រាជ្ញាញាណ
និងព្រះតម្រិះ
របស់ ព្រះអង្គ ក៏ខ្ពង់ខ្ពស់ដែរ!
គ្មាននរណា អាចយល់
ការសំរេច របស់ព្រះអង្គ បានឡើយ! ហើយ ក៏គ្មាននរណា អាចយល់មាគ៌ា
របស់ ព្រះអង្គ បានដែរ!
«តើ
នរណា ស្គាល់គំនិត របស់ ព្រះអម្ចាស់?
តើ នរណា បានថ្វាយ
យោបល់ ទៅព្រះអង្គ?»
«តើ
នរណា បានថ្វាយ អ្វីមួយ ទៅព្រះអង្គ
ដើម្បី ឲ្យព្រះអង្គ
តបស្នង សងគុណវិញ?»
អ្វីៗ ទាំងអស់ សុទ្ធតែមក
ពីព្រះអង្គ,
ដោយសារ ព្រះអង្គ
និងសំរាប់ ព្រះអង្គ។
សូម លើកតម្កើង សិរីរុងរឿង
របស់ ព្រះអង្គ អស់កល្បជានិច្ច! អាម៉ែន។
The Remnant of Israel
I ask then: Did God reject his people? By no means! I am an Israelite myself, a descendant of Abraham, from the tribe of Benjamin. 2 God did not reject his people, whom he foreknew. Don’t you know what Scripture says in the passage about Elijah—how he appealed to God against Israel: 3 “Lord, they have killed your prophets and torn down your altars; I am the only one left, and they are trying to kill me”[a]? 4 And what was God’s answer to him? “I have reserved for myself seven thousand who have not bowed the knee to Baal.”[b] 5 So too, at the present time there is a remnant chosen by grace. 6 And if by grace, then it cannot be based on works; if it were, grace would no longer be grace.
7 What then? What the people of Israel sought so earnestly they did not obtain. The elect among them did, but the others were hardened, 8 as it is written:
“God gave them a spirit of stupor,
eyes that could not see
and ears that could not hear,
to this very day.”[c]
eyes that could not see
and ears that could not hear,
to this very day.”[c]
9 And David says:
“May their table become a snare and a trap,
a stumbling block and a retribution for them.
10 May their eyes be darkened so they cannot see,
and their backs be bent forever.”[d]
a stumbling block and a retribution for them.
10 May their eyes be darkened so they cannot see,
and their backs be bent forever.”[d]
Ingrafted Branches
11 Again I ask: Did they stumble so as to fall beyond recovery? Not at all! Rather, because of their transgression, salvation has come to the Gentiles to make Israel envious. 12 But if their transgression means riches for the world, and their loss means riches for the Gentiles, how much greater riches will their full inclusion bring!
13 I am talking to you Gentiles. Inasmuch as I am the apostle to the Gentiles, I take pride in my ministry 14 in the hope that I may somehow arouse my own people to envy and save some of them. 15 For if their rejection brought reconciliation to the world, what will their acceptance be but life from the dead? 16 If the part of the dough offered as firstfruits is holy, then the whole batch is holy; if the root is holy, so are the branches.
17 If some of the branches have been broken off, and you, though a wild olive shoot, have been grafted in among the others and now share in the nourishing sap from the olive root, 18 do
not consider yourself to be superior to those other branches. If you
do, consider this: You do not support the root, but the root supports
you. 19 You will say then, “Branches were broken off so that I could be grafted in.” 20 Granted. But they were broken off because of unbelief, and you stand by faith. Do not be arrogant, but tremble. 21 For if God did not spare the natural branches, he will not spare you either.
22 Consider therefore the kindness and sternness of God: sternness to those who fell, but kindness to you, provided that you continue in his kindness. Otherwise, you also will be cut off. 23 And if they do not persist in unbelief, they will be grafted in, for God is able to graft them in again. 24 After
all, if you were cut out of an olive tree that is wild by nature, and
contrary to nature were grafted into a cultivated olive tree, how much more readily will these, the natural branches, be grafted into their own olive tree!
All Israel Will Be Saved
25 I do not want you to be ignorant of this mystery, brothers and sisters, so that you may not be conceited: Israel has experienced a hardening in part until the full number of the Gentiles has come in, 26 and in this way[e] all Israel will be saved. As it is written:
“The deliverer will come from Zion;
he will turn godlessness away from Jacob.
27 And this is[f] my covenant with them
when I take away their sins.”[g]
he will turn godlessness away from Jacob.
27 And this is[f] my covenant with them
when I take away their sins.”[g]
28 As far as the gospel is concerned, they are enemies for your sake; but as far as election is concerned, they are loved on account of the patriarchs, 29 for God’s gifts and his call are irrevocable. 30 Just as you who were at one time disobedient to God have now received mercy as a result of their disobedience, 31 so they too have now become disobedient in order that they too may now[h] receive mercy as a result of God’s mercy to you. 32 For God has bound everyone over to disobedience so that he may have mercy on them all.
Doxology
33 Oh, the depth of the riches of the wisdom and[i] knowledge of God!
How unsearchable his judgments,
and his paths beyond tracing out!
34 “Who has known the mind of the Lord?
Or who has been his counselor?”[j]
35 “Who has ever given to God,
that God should repay them?”[k]
36 For from him and through him and for him are all things.
To him be the glory forever! Amen.
How unsearchable his judgments,
and his paths beyond tracing out!
34 “Who has known the mind of the Lord?
Or who has been his counselor?”[j]
35 “Who has ever given to God,
that God should repay them?”[k]
36 For from him and through him and for him are all things.
To him be the glory forever! Amen.
Footnotes:
- Romans 11:3 1 Kings 19:10,14
- Romans 11:4 1 Kings 19:18
- Romans 11:8 Deut. 29:4; Isaiah 29:10
- Romans 11:10 Psalm 69:22,23
- Romans 11:26 Or and so
- Romans 11:27 Or will be
- Romans 11:27 Isaiah 59:20,21; 27:9 (see Septuagint); Jer. 31:33,34
- Romans 11:31 Some manuscripts do not have now.
- Romans 11:33 Or riches and the wisdom and the
- Romans 11:34 Isaiah 40:13
- Romans 11:35 Job 41:11
4 comments:
Chapter 11
Chapter 11 is the US Federal Bankruptcy courts code through which an individual or
corporate entity with assets in excess of $ 100,000.00 can file for a relief, providing that the liability is higher.
It's also known as a reorganisation bankruptcy.
Bankruptcy Attorney
ក្តាមជិះកក្តាន់
Chapter..12 also bankruptcy..
ក្តាន់ជិះកក្តាម
Post a Comment