Recently
(early 2013), I discovered the sermons of my college pastor online.
While at Georgetown University (1991-95), I, along with 10-20 other
Georgetown friends, attended Fourth Presbyterian Church, a 10-15 minute
drive from campus through the manicured estates of Northwest Washington,
DC to the leafy suburban neighborhood of Bethesda in Maryland.
We drank in the deep wisdom of our college director, Chuck Jacob (now a senior pastor at Knox Presbyterian in Ann Arbor, MI) and of Dr. Rob Norris on Sunday mornings (and at times, classes he taught during the week days).
When I attended, the US Vice-President Dan Quayle and his family (and security detail), my Georgetown professor former UN Ambassador Jeanne Kirkpatrick, and many other well-known names from politics, academia and media, also attended. Dr. Norris' predecessor was then-chaplain of the US Senate, Dr. Richard Halverson.
All to say, if all of these accomplished people came Sunday after Sunday and benefited from Dr. Norris' sermons, maybe we too can find intellectual as well as spiritual nourishment from these talks?
It does not take long before one is taken in by the profundity and the humor -- not to mention, the accent! -- of Dr. Norris's exposition.
We drank in the deep wisdom of our college director, Chuck Jacob (now a senior pastor at Knox Presbyterian in Ann Arbor, MI) and of Dr. Rob Norris on Sunday mornings (and at times, classes he taught during the week days).
When I attended, the US Vice-President Dan Quayle and his family (and security detail), my Georgetown professor former UN Ambassador Jeanne Kirkpatrick, and many other well-known names from politics, academia and media, also attended. Dr. Norris' predecessor was then-chaplain of the US Senate, Dr. Richard Halverson.
All to say, if all of these accomplished people came Sunday after Sunday and benefited from Dr. Norris' sermons, maybe we too can find intellectual as well as spiritual nourishment from these talks?
It does not take long before one is taken in by the profundity and the humor -- not to mention, the accent! -- of Dr. Norris's exposition.
Paul's Letter to Christians in Rome
Sermons of Dr. Rob Norris by chapter | 1 | 5 | 5 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 10 | 12 |
ព្រះគុណ
នាំឲ្យអ្នកជឿ រួចពីចំណង អំពើបាប
ដូច្នេះ យើង ត្រូវគិត
ដូចម្ដេច? តើ យើង ត្រូវប្រព្រឹត្ត អំពើបាប
តទៅមុខទៀត ដើម្បី ឲ្យព្រះគុណ រឹតតែ មានចំរើនឡើង? ទេ,
មិនកើត ទេ! យើង ទាំងអស់គ្នា ដែលបាន
រួចផុត ពីអំណាចបាបហើយ, តើ ឲ្យយើង នៅតែ ប្រព្រឹត្ត
អំពើបាប តទៅទៀត ដូចម្ដេចកើត?
តើ បងប្អូន មិនជ្រាប ទេឬ? យើង ទាំងអស់គ្នា ដែលបានទទួល ពិធីជ្រមុជទឹក
ដើម្បី រួមជាមួយ ព្រះគ្រិស្ដ យេស៊ូនោះ, គឺ យើង បានជ្រមុជ
រួមជាមួយ ព្រះអង្គ ដែលសោយទិវង្គត។
ហេតុនេះ ដោយពិធី ជ្រមុជទឹក ដើម្បី រួមស្លាប់ ជាមួយព្រះអង្គ,
យើង ដូចជាបាន ចូលទៅក្នុងផ្នូរ,
រួមជាមួយ ព្រះអង្គដែរ។ ដូច្នេះ ព្រះគ្រិស្ដ
មានព្រះជន្ម រស់ឡើងវិញ ដោយសារ សិរីរុងរឿង របស់ ព្រះបិតា យ៉ាងណា, យើង ក៏រស់នៅតាម របៀបថ្មី យ៉ាងនោះដែរ។
ដូច្នេះ
ប្រសិនបើ យើង រួមស្លាប់ ជាមួយព្រះគ្រិស្ដ, យើង ក៏ជឿថា, យើង នឹងមានជីវិត រួមជាមួយ ព្រះអង្គដែរ។ ព្រោះ យើង ដឹងថា, ព្រះគ្រិស្ដ ដែលរស់ ឡើងវិញនោះ, ទ្រង់ លែងសោយ
ទិវង្គតហើយ; មច្ចុរាជ គ្មានអំណាច លើព្រះអង្គទៀតទេ។ ដ្បិត ព្រះអង្គ បានសោយ ទិវង្គតនោះ, គឺ សោយទិវង្គត ឲ្យបានរួចផុត ពីអំណាចបាប ម្ដងជាសូរេច។ ឥឡូវនេះ ព្រះអង្គ មានព្រះជន្ម រស់នោះ, គឺ រស់ សម្រាប់ព្រះជាម្ចាស់។
រីឯ បងប្អូនវិញ
ក៏ដូច្នោះដែរ; ចូរ ចាត់ទុក ថា, ខ្លួន បានស្លាប់
រួចផុត ពីអំណាចបាប, ហើយ បងប្អូន មានជីវិត រស់
សំរាប់ ព្រះជាម្ចាស់ ដោយរួម ជាមួយ ព្រះគ្រិស្ដ យេស៊ូ។ ដូច្នេះ មិនត្រូវទុក ឲ្យបាប
សោយរាជ្យ លើខ្លួន បងប្អូន ដែលតែងតែស្លាប់ ដើម្បី ស្ដាប់តាមតណ្ហា លោភលន់
របស់ខ្លួន នោះឡើយ។ ហើយ ក៏មិនត្រូវ ប្រគល់ សរីរាង្គកាយ របស់បងប្អូន ឲ្យទៅ បំរើបាប
និងធ្វើ ជាឧបករណ៍ សំរាប់ប្រព្រឹត្ត អំពើ ទុច្ចរិតដែរ, គឺ ត្រូវ ថ្វាយខ្លួន ទៅព្រះជាម្ចាស់ ដូចមនុស្ស ដែលបាន រស់ឡើងវិញ;
ហើយ ប្រគល់ សរីរាង្គកាយ របស់ បងប្អូន ទៅបំរើព្រះជាម្ចាស់ និងធ្វើ
ជាឧបករណ៍ សំរាប់ ប្រព្រឹត្ត អំពើសុចរិត។ បាប នឹងលែងត្រួតត្រា លើបងប្អូន
ទៀតហើយ, ព្រោះ បងប្អូន មិនស្ថិត នៅក្រោម អំណាច របស់
ក្រឹត្យវិន័យទេ, គឺ ស្ថិតនៅក្រោម ព្រះគុណវិញ។
គ្រិស្ដបរិស័ទ
ជាអ្នកបំរើ របស់ សេចក្ដីសុចរិត
បើ ដូច្នេះ ដោយយើង
មិនស្ថិត នៅក្រោម អំណាច នៃក្រឹត្យវិន័យ, តែ ស្ថិតនៅក្រោម ព្រះគុណ, តើ យើង ត្រូវតែ ប្រព្រឹត្ត អំពើបាប ឬ? ទេ, មិនកើត
ទេ! បងប្អូន មិនដឹង
ទេឬ, បើ បងប្អូន ប្រគល់ខ្លួន ទៅបំរើ
និងស្ដាប់បង្គាប់ ម្ចាស់ណា, បងប្អូន នឹងក្លាយទៅ ជាខ្ញុំបំរើ
របស់អ្នក ដែលបងប្អូន ស្ដាប់បង្គាប់នោះ? ឬមួយ បងប្អូន នឹងទៅ ជាខ្ញុំបំរើ
របស់បាប ដែលនាំ ឲ្យបងប្អូនស្លាប់? ឬមួយ បងប្អូន ស្ដាប់បង្គាប់
ព្រះជាម្ចាស់ ដែលនាំ ឲ្យបងប្អូន បានសុចរិត? សូម អរព្រះគុណ ព្រះជាម្ចាស់!
ពីដើម បងប្អូន ជាខ្ញុំបំរើ របស់ បាបមែន។
តែ ដោយបងប្អូន បានស្ដាប់បង្គាប់ យ៉ាងស្មោះ
អស់ពីចិត្ត តាមគោលការណ៍ នៃសេចក្ដី បង្រៀន ដែលបងប្អូន បានទទួល, បងប្អូន ក៏បានរួចពី អំណាចបាប មកបំរើ សេចក្ដី សុចរិតវិញ។
ខ្ញុំ សូមនិយាយ
តាមរបៀប មនុស្សលោក ទៅចុះ, ព្រោះ បងប្អូន ជាមនុស្ស ទន់ខ្សោយ។ ពីដើម បងប្អូន បានប្រគល់ សរីរាង្គកាយ របស់បងប្អូន
ឲ្យធ្វើ ជាខ្ញុំបំរើ នៃអំពើ សៅហ្មង និងអំពើ ទុយ៌ស, ដែលនាំ ឲ្យប្រឆាំង នឹងព្រះជាម្ចាស់ យ៉ាងណា,
ឥឡូវនេះ ចូរ បងប្អូន ប្រគល់ សរីរាង្គកាយ របស់បងប្អូន ធ្វើជា ខ្ញុំបំរើ នៃសេចក្ដី
សុចរិត ដើម្បី ឲ្យបងប្អូន បានវិសុទ្ធ យ៉ាងនោះដែរ។ កាលបងប្អូន នៅជាខ្ញុំបំរើ
របស់បាប នៅឡើយ, បងប្អូន គ្មានជាប់ ទាក់ទាមអ្វី នឹងសេចក្ដី
សុចរិតទេ។ កាលណោះ
បងប្អូន បាន ទទួល ផលអ្វី? គឺ គ្មានអ្វី ក្រៅពីកិច្ចការ ដែលនាំ ឲ្យបងប្អូនខ្មាស នៅពេល នេះឡើយ។
ជាកិច្ចការ ដែលបណ្ដាលឲ្យបងប្អូនស្លាប់! តែ ឥឡូវនេះ បងប្អូន បានរួច
ពីអំណាចបាប, មកបំរើ ព្រះជាម្ចាស់វិញ។ បងប្អូន បានផល ដែលធ្វើ ឲ្យបងប្អូន ទៅជាវិសុទ្ធ
ដើម្បី ឲ្យមានជីវិត អស់កល្បជានិច្ច។
ដ្បិត លទ្ធផល នៃបាប, គឺ សេចក្ដីស្លាប់; រីឯ ព្រះអំណោយទាន
របស់ ព្រះជាម្ចាស់វិញ, គឺ ជីវិត អស់កល្ប ជានិច្ច
រួមជាមួយ ព្រះគ្រិស្ដ យេស៊ូ, ជាព្រះអម្ចាស់ នៃយើង។
Dead to Sin, Alive in Christ
6 What shall we say, then? Shall we go on sinning so that grace may increase? 2 By no means! We are those who have died to sin; how can we live in it any longer? 3 Or don’t you know that all of us who were baptized into Christ Jesus were baptized into his death? 4 We were therefore buried with him through baptism into death in order that, just as Christ was raised from the dead through the glory of the Father, we too may live a new life.
5 For if we have been united with him in a death like his, we will certainly also be united with him in a resurrection like his. 6 For we know that our old self was crucified with him so that the body ruled by sin might be done away with,[a] that we should no longer be slaves to sin— 7 because anyone who has died has been set free from sin.
8 Now if we died with Christ, we believe that we will also live with him. 9 For we know that since Christ was raised from the dead, he cannot die again; death no longer has mastery over him. 10 The death he died, he died to sin once for all; but the life he lives, he lives to God.
11 In the same way, count yourselves dead to sin but alive to God in Christ Jesus. 12 Therefore do not let sin reign in your mortal body so that you obey its evil desires. 13 Do not offer any part of yourself to sin as an instrument of wickedness,
but rather offer yourselves to God as those who have been brought from
death to life; and offer every part of yourself to him as an instrument
of righteousness. 14 For sin shall no longer be your master, because you are not under the law, but under grace.
Slaves to Righteousness
15 What then? Shall we sin because we are not under the law but under grace? By no means! 16 Don’t you know that when you offer yourselves to someone as obedient slaves, you are slaves of the one you obey—whether you are slaves to sin, which leads to death, or to obedience, which leads to righteousness? 17 But thanks be to God that, though you used to be slaves to sin, you have come to obey from your heart the pattern of teaching that has now claimed your allegiance. 18 You have been set free from sin and have become slaves to righteousness.
19 I am using an example from everyday life
because of your human limitations. Just as you used to offer yourselves
as slaves to impurity and to ever-increasing wickedness, so now offer
yourselves as slaves to righteousness leading to holiness. 20 When you were slaves to sin, you were free from the control of righteousness. 21 What benefit did you reap at that time from the things you are now ashamed of? Those things result in death! 22 But now that you have been set free from sin and have become slaves of God, the benefit you reap leads to holiness, and the result is eternal life. 23 For the wages of sin is death, but the gift of God is eternal life in[b] Christ Jesus our Lord.
Footnotes:
- Romans 6:6 Or be rendered powerless
- Romans 6:23 Or through
No comments:
Post a Comment