Recently
(early 2013), I discovered the sermons of my college pastor online.
While at Georgetown University (1991-95), I, along with 10-20 other
Georgetown friends, attended Fourth Presbyterian Church, a 10-15 minute
drive from campus through the manicured estates of Northwest Washington,
DC to the leafy suburban neighborhood of Bethesda in Maryland.
We drank in the deep wisdom of our college director, Chuck Jacob (now a senior pastor at Knox Presbyterian in Ann Arbor, MI) and of Dr. Rob Norris on Sunday mornings (and at times, classes he taught during the week days).
When I attended, the US Vice-President Dan Quayle and his family (and security detail), my Georgetown professor former UN Ambassador Jeanne Kirkpatrick, and many other well-known names from politics, academia and media, also attended. Dr. Norris' predecessor was then-chaplain of the US Senate, Dr. Richard Halverson.
All to say, if all of these accomplished people came Sunday after Sunday and benefited from Dr. Norris' sermons, maybe we too can find intellectual as well as spiritual nourishment from these talks?
It does not take long before one is taken in by the profundity and the humor -- not to mention, the accent! -- of Dr. Norris's exposition.
We drank in the deep wisdom of our college director, Chuck Jacob (now a senior pastor at Knox Presbyterian in Ann Arbor, MI) and of Dr. Rob Norris on Sunday mornings (and at times, classes he taught during the week days).
When I attended, the US Vice-President Dan Quayle and his family (and security detail), my Georgetown professor former UN Ambassador Jeanne Kirkpatrick, and many other well-known names from politics, academia and media, also attended. Dr. Norris' predecessor was then-chaplain of the US Senate, Dr. Richard Halverson.
All to say, if all of these accomplished people came Sunday after Sunday and benefited from Dr. Norris' sermons, maybe we too can find intellectual as well as spiritual nourishment from these talks?
It does not take long before one is taken in by the profundity and the humor -- not to mention, the accent! -- of Dr. Norris's exposition.
Paul's Letter to Christians in Rome
Sermons of Dr. Rob Norris by chapter | 1 | 5 | 5 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 10 | 12 |
គ្រិស្ដបរិស័ទ
រួចផុត ពីអំណាច របស់ក្រឹត្យវិន័យ
បងប្អូនអើយ, ខ្ញុំ
សូមនិយាយ ចំពោះ បងប្អូន ដែលស្ទាត់ ជំនាញ ខាងច្បាប់។ បងប្អូន ជ្រាបស្រាប់ហើយ ថា, ច្បាប់ មានអំណាច លើមនុស្ស តែ ក្នុងពេល ដែលគេ នៅមានជីវិត នៅឡើយ។ ឧបមាថា, ស្ត្រីម្នាក់ មានប្ដី តាមច្បាប់, នាង នៅជាប់
ជាមួយប្ដី តែ ក្នុងពេល ដែលប្ដី មានជីវិត នៅឡើយ ប៉ុណ្ណោះ។ បើ ប្ដីស្លាប់, នាង នឹងរួចផុត
ពីច្បាប់ ដែលចងនាង ឲ្យនៅជាប់ នឹងប្ដី នោះហើយ។ ដូច្នេះ ពេលប្ដី នៅរស់ នៅឡើយ, ប្រសិនបើ នាង មានប្ដី មួយទៀត, នាង មានឈ្មោះ
ថា, ជាស្ត្រី ផិតក្បត់។ ផ្ទុយទៅវិញ បើ ប្ដីនាង ស្លាប់, នាង មានសេរីភាព រួចផុត ពីច្បាប់,
ហើយ បើ មានប្ដី មួយទៀត, នាង ឥតមានឈ្មោះ
ថា, ជាស្ត្រី ផិតក្បត់ទេ។
រីឯ បងប្អូនវិញ
ក៏ដូច្នោះដែរ, ដោយសារ ព្រះកាយ របស់ព្រះគ្រិស្ដ, បងប្អូន បានស្លាប់ រួចផុត ពីក្រឹត្យវិន័យ,
ហើយ ទៅជាប់ នឹងម្ចាស់មួយទៀត, គឺ ជាប់ នឹងព្រះគ្រិស្ដ
ដែលមានព្រះជន្ម រស់ឡើងវិញ, ដើម្បី បង្កើតផល ថ្វាយព្រះជាម្ចាស់។ ដ្បិត កាលយើង រស់នៅខាង និស្ស័យលោកីយ៍
នៅឡើយ, ដោយមាន ក្រឹត្យវិន័យ ជំរុញ តណ្ហាអាក្រក់ ផ្សេងៗ
បានសំដែងឥទ្ធិពល ក្នុងសរីរាង្គកាយ របស់យើង, ដើម្បី ឲ្យយើង
បង្កើតផល ដែលបណ្ដាល ឲ្យស្លាប់។
តែ ឥឡូវនេះ ដោយយើង បានស្លាប់ រួចផុត ពីក្រឹត្យវិន័យហើយ,
គឺ រួចផុត ពីអ្វីៗ ដែលបាន ឃុំឃាំងយើង ដូច្នេះ, យើង បំរើព្រះជាម្ចាស់ តាមរបៀបថ្មី ដែលមក ពីព្រះវិញ្ញាណ, មិនមែនបំរើ តាមរបៀបចាស់ ដែលមក ពីក្រឹត្យវិន័យ សរសេរ ជាលាយលក្ខណ៍
អក្សរ នោះឡើយ។
តើ អ្វីៗ ដ៏ល្អនេះ
បែរជានាំ ឲ្យខ្ញុំស្លាប់ ឬ? ទេ, មិនមែនទេ! គឺ បាបវិញ ទេតើ
ដែលនាំ ឲ្យខ្ញុំស្លាប់។ បាប បានប្រើវិន័យ
ដែលល្អ ធ្វើឲ្យខ្ញុំស្លាប់, ដើម្បី បង្ហាញ ឲ្យឃើញ
ថា, បាប ពិតជាបាបមែន, ហើយ តាមរយៈបញ្ញត្តិ,
បាប លេចចេញមក រឹតតែអាក្រក់ ហួសហេតុ ទៅទៀត។
មនុស្ស
ដែលស្ថិតនៅ ក្រោមអំណាច របស់បាប
យើង ដឹងស្រាប់ហើយ
ថា, ក្រឹត្យវិន័យ
មកពី ព្រះវិញ្ញាណ; រីឯ ខ្ញុំវិញ, ខ្ញុំ ជាមនុស្ស ដែលមាន និស្ស័យលោកីយ៍ លក់ខ្លួនដាច់ថ្លៃ ឲ្យបាប។ ដ្បិត ខ្ញុំ មិនយល់អ្វី ដែលខ្ញុំធ្វើទេ។
កិច្ចការណា
ដែលខ្ញុំ ចង់ធ្វើ, ខ្ញុំ មិនធ្វើ; រីឯ កិច្ចការណា ដែលខ្ញុំស្អប់, ខ្ញុំ បែរជាធ្វើ
ទៅវិញ។ ប្រសិនបើ
ខ្ញុំ ធ្វើ កិច្ចការណា ដែលខ្ញុំ មិនចង់ធ្វើ ដូច្នេះ, បានសេចក្ដី ថា, ខ្ញុំ យល់ស្រប នឹងវិន័យ, ហើយ ទទួលស្គាល់ ថា, ក្រឹត្យវិន័យ ពិតជាល្អមែន។ ដូច្នេះ មិនមែនខ្ញុំទេ ដែលប្រព្រឹត្ត
កិច្ចការនោះ, គឺ បាប នៅក្នុងខ្ញុំ វិញទេតើ ដែលប្រព្រឹត្ត។ ដ្បិត ខ្ញុំ ដឹងថា, អ្វីៗ ដែលល្អ មិនស្ថិតនៅ ក្នុងខ្ញុំទេ, ពោល
គឺ មិនស្ថិតនៅ ក្នុងខ្ញុំ ដែលមាន និស្ស័យលោកីយ៍ទេ។ ខ្ញុំ មានឆន្ទៈ នឹងធ្វើ អំពើល្អ, តែ ខ្ញុំ គ្មានសមត្ថភាព នឹងប្រព្រឹត្ត អំពើល្អ បានឡើយ។ ខ្ញុំ មិនប្រព្រឹត្ត អំពើល្អ
ដែលខ្ញុំ ចង់ធ្វើ នោះទេ, តែ បែរជាប្រព្រឹត្ត អំពើអាក្រក់
ដែលខ្ញុំ មិនចង់ធ្វើ ទៅវិញ។ ប្រសិនបើ ខ្ញុំ ប្រព្រឹត្ត អំពើណា ដែលខ្ញុំ មិនចង់ធ្វើ,
បានសេចក្ដី ថា, មិនមែនខ្ញុំ ទៀតទេ ដែលប្រព្រឹត្ត
ដូច្នេះ, គឺ បាប ស្ថិតនៅ ក្នុងខ្ញុំវិញ ទេតើ
ដែលប្រព្រឹត្ត។
ដូច្នេះ ចំពោះខ្ញុំ
ដែលចង់ធ្វើ អំពើល្អ, ខ្ញុំ សង្កេតឃើញ មានគោលការណ៍ មួយនេះ ថា,
ខ្ញុំ មានសមត្ថភាព ធ្វើបានតែ អំពើអាក្រក់ ប៉ុណ្ណោះ។ ក្នុងជំរៅចិត្ត របស់ខ្ញុំ, ខ្ញុំ ពេញចិត្ត នឹងក្រឹត្យវិន័យ របស់ ព្រះជាម្ចាស់ណាស់។ ក៏ប៉ុន្តែ ខ្ញុំ ឃើញថា, នៅក្នុង សរីរាង្គកាយ របស់ខ្ញុំ មានគោលការណ៍ មួយទៀត ដែលតយុទ្ធ នឹងមនសិការ
របស់ខ្ញុំ, ទាំងធ្វើ ឲ្យខ្ញុំ ជាប់ជាឈ្លើយ, ធ្វើតាមបញ្ជា របស់បាប, ដែលស្ថិតនៅ ក្នុងសរីរាង្គកាយ
របស់ខ្ញុំ ថែមទៀតផង។ ខ្ញុំ វេទនា ណាស់! តើ នរណា នឹងដោះលែងខ្ញុំ
ឲ្យរួច ពីរូបកាយ ដែលតែងតែ ស្លាប់នេះ បាន? សូម អរព្រះគុណ ព្រះជាម្ចាស់
តាមរយៈ ព្រះយេស៊ូគ្រិស្ដ ជាអម្ចាស់ នៃយើង!
ដូច្នេះ ដោយសារ គំនិតប្រាជ្ញា
របស់ខ្ញុំ, ខ្ញុំ ធ្វើតាមក្រឹត្យវិន័យ របស់ ព្រះជាម្ចាស់,
តែ ដោយសារខ្ញុំ ជាមនុស្ស ដែលមាន និស្ស័យលោកីយ៍, ខ្ញុំ បែរជា ធ្វើតាមបញ្ជា របស់បាប។
Released From the Law, Bound to Christ
7 Do you not know, brothers and sisters—for I am speaking to those who know the law—that the law has authority over someone only as long as that person lives? 2 For
example, by law a married woman is bound to her husband as long as he
is alive, but if her husband dies, she is released from the law that
binds her to him. 3 So then, if she has sexual relations with another man while her husband is still alive, she is called an adulteress. But if her husband dies, she is released from that law and is not an adulteress if she marries another man.
4 So, my brothers and sisters, you also died to the law through the body of Christ, that you might belong to another, to him who was raised from the dead, in order that we might bear fruit for God. 5 For when we were in the realm of the flesh,[a] the sinful passions aroused by the law were at work in us, so that we bore fruit for death. 6 But now, by dying to what once bound us, we have been released from the law so that we serve in the new way of the Spirit, and not in the old way of the written code.
The Law and Sin
7 What shall we say, then? Is the law sinful? Certainly not! Nevertheless, I would not have known what sin was had it not been for the law. For I would not have known what coveting really was if the law had not said, “You shall not covet.”[b] 8 But sin, seizing the opportunity afforded by the commandment, produced in me every kind of coveting. For apart from the law, sin was dead. 9 Once I was alive apart from the law; but when the commandment came, sin sprang to life and I died. 10 I found that the very commandment that was intended to bring life actually brought death. 11 For sin, seizing the opportunity afforded by the commandment, deceived me, and through the commandment put me to death. 12 So then, the law is holy, and the commandment is holy, righteous and good.
13 Did
that which is good, then, become death to me? By no means!
Nevertheless, in order that sin might be recognized as sin, it used what
is good to bring about my death, so that through the commandment sin might become utterly sinful.
14 We know that the law is spiritual; but I am unspiritual, sold as a slave to sin. 15 I do not understand what I do. For what I want to do I do not do, but what I hate I do. 16 And if I do what I do not want to do, I agree that the law is good. 17 As it is, it is no longer I myself who do it, but it is sin living in me. 18 For I know that good itself does not dwell in me, that is, in my sinful nature.[c] For I have the desire to do what is good, but I cannot carry it out. 19 For I do not do the good I want to do, but the evil I do not want to do—this I keep on doing. 20 Now if I do what I do not want to do, it is no longer I who do it, but it is sin living in me that does it.
21 So I find this law at work: Although I want to do good, evil is right there with me. 22 For in my inner being I delight in God’s law; 23 but I see another law at work in me, waging war against the law of my mind and making me a prisoner of the law of sin at work within me. 24 What a wretched man I am! Who will rescue me from this body that is subject to death? 25 Thanks be to God, who delivers me through Jesus Christ our Lord!
So then, I myself in my mind am a slave to God’s law, but in my sinful nature[d] a slave to the law of sin.
Footnotes:
- Romans 7:5 In contexts like this, the Greek word for flesh (sarx) refers to the sinful state of human beings, often presented as a power in opposition to the Spirit.
- Romans 7:7 Exodus 20:17; Deut. 5:21
- Romans 7:18 Or my flesh
- Romans 7:25 Or in the flesh
5 comments:
could you stop posting Romans whatever Christian message on Cambodia website?. This website is for Cambodia information only. We're Buddhism, not Christian nor Islam.
It bothers me a lot when I come across this blog.
Don't be bother brother the democrat god will help to take HUN sen out sooner than 2017.
ក្តាមសើចដាក់ក្តាន់ព្រោះវាអត់មានក
Don't be bother brother the democrat god will help HUN SEN be stonger.
Chapter 7
Chapter 7 is the US Federal Bankruptcy Code for filing bankruptcy ending in total assets liquidation.
Is Theary C. Seng contemplating this relief code ?
Bankruptcy Attorney
Post a Comment